Den allerførste MPV (Multi Purpose Vehicle) I Europa tilbage i 1984 var Renault Espace – en fantastisk rummelig bil med syv separate siddepladser. En bil, som straks blev kopieret af andre producenter.

Samtidig præsenterede amerikanske Chrysler deres Voyager – også en MPV, men større og dyrere. MPV moden er siden styrtdykket er i stedet for er det biltypen SUV (Sport Utility Vehicle), der har taget over.

Det er også gået ud over den hæderkronede Espace, som er degraderet til SUV: En forlænget udgave af Renault Austral.

Også som van

En mindre bil – som ligner en masse andre biler. Stadig med plads til syv personer – men kun for børn på de bageste pladser. Før var der plads til syv voksne.

Espace har ikke været udbudt til salg herhjemme i alle de år, bilen har eksisteret. Nogle af udgaverne blev også tilbudt som Van, og det er også en mulighed med den seneste udgave – om end den ikke er prissat.

Men man får i så fald et kæmpe varerum på 1.800 liter. Læg dertil, at bilen har en trailervægt på 1.600 kg. og elektrisk bagklap. Der er også et stort rum under gulvet, og læssehøjden målte vi til 810 mm.

Høj grad af sikkerhed

Selvfølgelig er den moderne med nyeste sikkerhedssystemer – bl.a. adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse og blindvinkel-assistent.

Og fortsat med et højt og typisk fransk komfort-niveau. Så som el-sæder med varme og massage, læderrat og to-zone klimaanlæg.

Sæderne er beklædt med stof – plus læderkanter – og instrumenteringen er digital.

Fra V6 til 3 cylindre

Men teknisk kniber det – for hvor man før kunne få den med en V6 turbodieselmotor, er der nu kun én udgave med 200 hk fuld hybrid og 410 Nm – hentet i en 3-cylindret 1,2 liter motor. Motorlyden er dog afdæmpet – undtagen ved acceleration og i tomgang.

Der er så ekstra to elmotorer, der lader benzinmotoren op, som trækker forhjulene via CVT gearkassen.

Men miljøkravene er i dag svære at leve op til – i takt med, at elbilerne tager mere og mere over. Den er ellers ganske økonomisk med 21,7 km/l efter WLTP metoden.

Nok for de fleste

Espace kører på ren el op til 60 km – og det er nok for mange i det daglige – hvis man ikke bor på landet – men det er optimalt med en lader hjemme eller i virksomheden.

Der er lidt støj, når benzinmotoren starter for at skaffe strøm til elmotoren– men det er mindre genererende, end vi har oplevet i andre hybrid-biler.

Systemet Multisense giver valg mellem køremetoderne comfort, sport og eco – samt en personlig opsætning. Dertil er der skifteplader bag rattet. Man kan også indstille systemet, så man kan vente med at bruge strømmen til man kommer til bygrænsen.

Letkørt

Generelt er den letkørt – og den styrer fint på en snoet landevej, om end den er lidt blød i opsætningen.

I kabinen er man glad for, at de fleste af kontakterne er samlet på og omkring rettet – og at man ikke skal bladre sig igennem et hav af menuer på bilens 12,3 tommer touchscreen.

Ekstra komfort

I den forbindelse er det fornemt med den støtte, man får til håndleddet imens man arbejder med skærmen. Det har vi ellers kun oplevet i MAN’s tunge lastbiler.

Men Espace er ramt af vores afgiftssystem – så den lander på 568.000 kroner i den prøvede udgave.
Det er ganske dyrt i forhold til de mange større elbiler på markedet – som ikke er ramt af afgifter.

Tekniske data – Renault Espace E Tech Full Hybrid Techno:
Motor: 3 cyl. Turbo-benzin. 16V.
Slagvolumen: 1.299 ccm.
Elmotor: 68 hk.
Systemydelse: 200 hk.
Drejningsmoment: 270 Nm v. 1.800 omdr.
Forbrug: 21,7 km/l.
CO2 udslip: 105 g/km.
Gear: 7-trins CVT aut.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Totalvægt: 2.255 kg.
Køreklar vægt: 1.702 kg.
Trailervægt: 1.600 kg.
Varerum: Ca. 1.600 liter
Dæk: Bridgestone Blizzak LM 001 – 205/55 R19.
Garanti fabrik: 2 år.
Pris Espace fra: 540.000 kr.
Pris testbil: 568.500 kr.
Pris Van ca. 350.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk