(ULM)

Iveco lancerer på IAA transportmessen i næste måned en opdateret e-Daily med helt ny digital instrumentering med ny infotainmentsystem og forbedrede sikkerhedssystemer.

Man viser også en ny brint-prototype ”e-Daily FCEV,” som betyder Fuel Cell Electric Vehicle (brændselscelle-el-køretøj.)

På IAA i år vil man desuden også præsentere et andet nyt samarbejde med koreanerne – en mindre elektrisk varebil i flere udgaver – bygget over MPV-personbilen Staria.

Tidlig test

Hvor Ivecos e-Daily er klar til bestilling og kan leveres inden længe, kan brintudgaven ikke ventes leveret fra forhandlerne før tidligst i 2026 eller 2027, var meldingen fra Iveco.

Brint-teknologien er udviklet i samarbejde med koreanske Hyundai – som allerede indledtes for et par år siden.

Hyundai har en lang erfaring med brintdrevne personbiler, som bl.a. har været leveret til Københavns Kommune. Man kan sige, at teknikken i den seneste brintbil Nexo anvendes til Daily i en slags dobbelt udgave.

Iveco garanterer rækkevidde for brint-Daily på op til 500 km og mulighed for at tanke lige så hurtgt som en gasdrevet Daily – det vil sige op mod 15 minutter ved 350 bar.

For nylig besøgte vi Ivecos tyske fabrik i Ulm, hvor vi fik mulighed for at køre både nyeste eludgave og for første gang i brint-prototypen.

Bag rattet føles de biler ret ens – begge ganske hurtige i afsættet trods en totalvægt på 7,2 tons. Samtidig naturligvis helt lydløse. Der er tre rekuperations-trin, så man nærmest kan køre uden at bruge bremsepedalen – altså utrolig letkørte.

Vi kører i el- og brint-Daily

Vi kørte e-Daily med italiensk stållad og brint-Daily med en letvægts Spier Athlet Box, som kan betyde høj nyttelast på op mod tre tons.

For elbilen er der valg imellem et-, to- eller tre batteripakker – alt efter behov for rækkevidde. Man kan også opgradere bilen til færre eller flere batterier alt efter kørselsbehov. Tre pakker kræver dog det lange chassis.

Brintbilen er der seks brint-tanke placeret i bilens rammekonstruktion, så man ikke mister nyttelast.

Felt-prøver

Brændselscellen yder 90 kW, og den omdanner energien fra bilens 12 kilo brint til elektrisk energi. Under motorhjelmen er der bl.a. diverse elektronik, og bagerst er Ivecos egen synkron-elmotor, der yder 140 kW.
Læg dertil et lithium-ion-batteri.

Ligesom det var tilfældet med de første e-Daily skal brintudgaven nu ud på felt-prøve opgaver hos udvalgte kunder, og erfaringerne vil så blive indbygget i den endelige udgave.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk