(HANNOVER)

En helt ny varebil ser i dette øjeblik dagens lys på IAA transportmessen i Hannover – Iveco eMoovy.

Den nye varebil er blevet til i et samarbejde med Hyundai, som bygger den hjemme i Korea. Den skal sælges af Iveco i Europa. Bilen måler kun 5.370 x 1.995 x 2.005 mm.

Salget begynder i visse lande allerede i år – og nordiske lande står ifølge Iveco først på eksportlisten.

Mangelvare

”Vi manglede en varebil i denne størrelse, og den supplerer vores større eDaily godt” fortalte Luca Sra, præsident for Iveco Truck Business Unit ved præsentationen af bilen denne sommer på Ivecos fabriksanlæg i tyske Ulm.

Sca understregede også, at man af investeringsårsager havde valgt at samarbejde med Hyundai om denne opgave, der har taget to år – hvor det havde taget fem år, hvis det skulle have været Ivecos eget projekt.

Gammel partner

”Der skal findes en vej hen mod overskud for elbilproduktion,” sagde han.

I forvejen har Iveco haft samarbejde med Hyundai i forbindelse med brintprojekter.

Dette samarbejde har allerede ført til den fælles udvikling af eDaily Fuel Cell og lanceringen af E-WAY FCEV bybussen.

“Last Mile”

Der er med eMoovy tale om en varebil til ”Last Mile” transport og lokal distributionsbil – først og fremmest – men med ret lang rækkevidde også til regional kørsel.

Den er således velegnet til kompakt renovationskørsel, food-truck, kølebil og håndværkerbil. Den vender på 12,38 meter.

Halv MPV. Halv kassevogn

Bilen, der kun produceres som chassisbil, har en platform, en front og en kabine, der er hentet fra Hyundai Staria – en MPV personbil, som sælges i en række lande i Europa, men ikke i Danmark.

Men hvor Staria kører på diesel, er eMoovy kun produceret som el-udgave med e-aksel fra FPT. Der er fire batterier.

Selve box-rammen bag Staria fronten er udviklet af Iveco, men produceres af Hyundai – og man kan maksimalt montere en alukasse/box på 10 kubikmeter med lav læssehøjde. Bilen fås på 2,5- til 3,5 tons totalvægt og en nyttelast på ca. 1,5 tons.

320 km rækkevidde

Iveco eMoovy fås med et valg mellem to batteripakker med henholdsvis 76 kWh og 63 kWh kapacitet.

Der opgives en WLTP rækkevidde på 320 km – med et 76,1 kWh batteri – og hurtigopladning (DC) med 350 kW, så man kan oplade 100 km ekstra kørsel på under 10 minutter.

20-80 pct. skulle tage otte minutter. Med vekselstrøm (AC) tager det lidt over syv timer.

Topfart 120 km/t

Elmotoren yder 160 kW og 350 Nm. Topfarten er 120 km/t – og der er fire rekuperations-trin og bilen har 1-pedal kørsel og eco-mode.

Der er såkaldt V2L (vehicle to load funktion). Ladestikket sidder i forkofangeren. Der er 1-trins automatgear.

VOTY.dk bag rattet

VOTY.dk har kortvarigt prøvet en prototype denne sommer – og den er særdeles letkørt. Eller som Iveco selv siger – den kører som en bil, men fungerer som en lastbil. Der er blot tre gearindstillinger: neutral, frem og tilbage.

Man sidder højt bag rattet – og der er let ind- og udstigning. Bilen er hurtig og styringen er præcis.
Der er uafhængig affjedring for samt stiv bagaksel – men man mærkede også ujævnhederne i underlaget.

Højt sikkerhedsniveau

I kabinen er der 18,8 liter aflæggeplads – og vi kan nævne 12,3 tommer skærm, varme i rat og sæder og trådløs mobiloplader.

Sikkerheden er i top med mulighed for adaptiv fartpilot, nødbremse, p-assistent, fartbegrænser og fire airbags. eMoovy’s sikkerhedsfunktioner overholder GSR trin C-reglerne på forhånd.

Udvider el-tilbud

”Med eMoovy, udvider vi yderligere vores elektriske transporttilbud og går ind i et nyt segment for at give vores kunder med et bredere udvalg af effektive løsninger til at understøtte deres energiomstilling og forbedre deres forretning,” siger Luca Sra.

Han fortæller, at eMoovy repræsenterer endnu et skridt fremad i partnerskabet med Hyundai.

”Vi fortsætter med at udnytte vores knowhow og avancerede teknologier for at fremme fremskridtet hen imod vores mål om at fremskynde overgangen til netto nul kulstof,” siger Sca.

Kan ændre markedet

eMoovy viser Hyundai og Ivecos fælles engagement i en kulstof-neutral fremtid.

“Ved at udnytte vores banebrydende globale eLCV-platform sigter vi mod at fremme ellbilers mobilitetsteknologi med Ivecos europæiske ekspertise til at positionere eMoovy som den førende transportplatform, der kan ændre markedet,” siger Ken Ramírez, Executive Vice President og Head of Global Commercial Vehicle & Hydrogen Business hos Hyundai Motor Company.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk