Scania bliver den første virksomhed i branchen, der integrerer genbrugte komponenter i produktionen af nye køretøjer.

Ved at renovere en gearkasse forbruges der omkring 50 procent mindre materiale og omkring 45 procent færre kulstofemissioner sammenlignet med produktionen af gearkasser bestående kun af nye dele.

Projektet viser, at det er muligt at integrere renoverede komponenter direkte i produktionslinjerne for nye køretøjer.

Fælles projekt

Det er et fælles forskningsprojekt, iReGear, hvor Scania samarbejder med Royal Institute of Technology og Scandinavian Transmission Service AB med finansiering fra det svenske innovationsagentur Vinnova.

Under projektet blev gearkassen udsat for nøjagtig de samme strenge kvalitets- og funktionstests som gearkasserne, der er fremstillet af nye dele.

Den blev vurderet på samme teststand som disse gearkasser og vurderet ud fra godt 100 kvalitets- og funktionsparametre.

Opfylder alle krav

Gearkassen opfyldte alle krav og blev dermed blåstemplet til at være ”så god som ny”, hvilket betyder, at den kan installeres i et nyproduceret Scania-køretøj.

Genbrug af gamle dele til at skabe nye produkter med tilstrækkelig kvalitet – “refabrikering” – ses som en strategi i bilindustrien til at reducere klimaemissioner og støtte overgangen til en cirkulær økonomi.

Det kan også hjælpe med at løse en mangel på råvarer.

Normalt kun eftermarkedet

På trods af det store potentiale er refabrikering i den europæiske bilindustri hovedsagelig begrænset til produktion af reservedele til eftermarkedet.

Håbet er, at iReGear-projektet vil bane vejen for en bredere integration af genbrugte komponenter i nye køretøjer i industrien og bidrage til en mere bæredygtig industri.

Mere bæredygtig

”Denne renoverede gearkasse er et overbevisende eksempel på, hvordan fremstillingen af tunge køretøjer kan blive mere bæredygtig, cirkulær og effektiv, samtidig med at de højeste kvalitetsstandarder bevares,” siger Fredrik Nilzén, Head of Sustainability hos Scania.

iReGear-projektet fandt sted mellem september 2023 og maj 2024 og blev finansieret af Vinnova, Sveriges innovationsagentur.

50 år i branchen

Projektet blev koordineret af KTH Royal Institute of Technology og involverede også Scania og Scandinavian Transmission Service AB (STS).

STS har renoveret gearkasser i mere end 50 år. Her finder man det fantastisk at kunne udfordre den gamle opfattelse af, at renoverede dele kun kan bruges til eftermarkedsformål.

“Dette projekt viser virkelig, at det måske ikke behøver at stoppe ved kun én idé, men det kan blive en realitet i den nærmeste fremtid,” siger Ola Stålebo, CEO, Scandinavian Transmission Service AB.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk