Den elektriske mega-SUV G9 fra kinesiske Xpeng har netop vundet en dansk skønhedskonkurrence på den danske Auto Show Denmarks messe i Odense.

Auto Design Danmark 2024 er det officielle navn på titlen, som Bil Magasinet og Auto Show Denmark, har etableret for biler under en halv million kroner.

Bilmagasinet skriver, at det er en udfordring for bildesignere at tegne flotte biler, som både er praktiske og økonomisk overkommelige. Det var netop den kombination, som kåringen skulle hylde.

Tre kinesere i finalen

Oprindeligt var der 22 biler på en bruttoliste efter første afstemningsrunde – hvorefter feltet blev reduceret til fire biler, som foruden vinderen var de kinesisk producerede BYD Seal og Polestar 2 – samt Renault Megane E-Tech.

Afstemningen foregik på internettet – og vinderen blev udråbt fra scenen i Arena Fyn i Odense. Opløbet til prisen var dog tæt ifølge Bil Magasinet.

G9-modellen har haft en vis succes herhjemme trods prisen, der begynder ved 480.000 kroner for billigste udgave ”Standard Range.” Mange penge måske – men der er tale om en stor ”all inclusive” bil – som designmæssigt åbenbart falder i danskernes smag.

Tidsløst design

Mange vælger firehjulstrækkere og udgaver med stort batteri – og så kan man komme op på 600.000 kroner. Og det er jo biler, der ikke betales meget for i afgift (for de største).

”G9 fremstår ren i sit udtryk. Profilen er markant, men karosseriet er enkelt. Der er få linjer i karosseriet – og de fremstår med bløde, næsten simple flader uden unødige linjer eller buk. Det bidrager til et tidsløst design,” skriver Bil Magasinet.

Præget af luksus

VOTY.dk har kort prøvet Xpeng G9 ved et arrangement på Lystrup Gods ved Faxe – arrangeret af Mobility Denmark (tidligere De Danske Bilimportører) kort før sommerferien.

Vi fandt bilen særdeles komfortabel, men måske til den lidt bløde ende. Designet er stilrent – om end lidt anonymt. Der er et stort glastag

Inden døre er den præget af luksus – bl.a. kan sæderne lægges fladt ned, hvorefter en fodskammel vipper op som en flugtstol. Der er tre skærme, hvor det højre kun er til passageren, der kan se TV uden at forstyrre chaufføren.

460 km rækkevidde

G9, der byder på fem års garanti, har en overordnet flot kvalitet – med en masse luksus og også praktiske detaljer som en frunk til elkablerne under motorhjælmen. Topmodeller har luftaffjedring.

Rækkevidden opgives til 460 km ved WLTP måling. Man klarer 11 kW med AC- og 300 kW ved DC opladning. Standard er varmepumpe.

G9 er ikke præsenteret i en Van-udgave, selv om varerummet ville præstere 1.600 liter. Måske kan det blive aktuelt i den nye og mindre G6.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk