Danmark har siden årsskiftet indledt en ny bilpolitik gennem afgifter på elbiler, som før var afgiftsfri – men den er totalt forfejlet i forhold til EU’s nye krav om drivhusgas-reduktion fra biler på 30 procent inden 2030 fra den såkaldte ”ikke kvotebelagte sektor”, som også omfatter landbruget og bygninger.

Her vil bl.a. elbiler kunne gøre en forskel i forhold til transport. Men med den nye afgiftspolitik for elbiler er salget helt gået i stå.

En ny afgiftspolitik vil også betyde, at grønne og mere økonomiske varebiler vil blive billigere. Alle bilfabrikker er klar med både biogasbiler, el- og brintbiler samt plug-in hybridbiler – biler, som for de flestes vedkommende er meget dyre at anskaffe i dag.

Rivende udvikling
Der er i disse år en rivende udvikling i bilindustrien – bl.a. med selvkørende biler og biler, der taler sammen. Dyre bil-teknologier, som ikke harmonerer med dan danske bil-beskatningsmodel.

Der har været holdt en masse konferencer om bilafgifter de seneste 10 år – og skrevet en masse rapporter, som anbefaler omlægning af bilafgifter, så grønne biler favoriseres. Men meget lidt er sket – bortset fra en ændring, så max-afgiften i stedet for 180 procent nu ligger på 150 procent – til størst fordel for de dyreste biler.

Bilafgiftsregler fra 1929
FDM og bilbranchen har for år tilbage offentliggjort en hvidbog og samme emne – som viser at en omlægning fra værdibaseret til teknisk baseret afgift, hvor både miljø og sikkerhed prioriteres.

Skiftende regeringer har ønsket at ændre bilafgifterne, som stammer fra 1929, men risikoen for at miste det store provenu ved nybilsalg – 17,5 mia. kroner alene på registreringsafgiften – har betydet, at der ikke er sket andet end det, som man i branchen kalder lappeløsninger.

Men med EU’s nye udspil bliver det svært at komme uden om en omlægning – indenfor de nærmeste 10-15 år. Det kan så ifølge FDM betyde, at provenuet vil falde – men regeringen/Folketinget kan lige så godt gå i gang   med en omlægning nu.

”Vi opfordrer regeringen til at få en afgiftsomlægning med i deres 2025-plan, så noget af råderummet bliver brugt til at omstille transportsektoren,” udtaler afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM, til Berlingske.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk