Den mest solgte varebil i Danmark har fået en afløser – Ford Transit Custom – som stadig har bevaret førstepladsen.

Vi har tidligere prøvet den 170 hestes udgave med automatgear i luksusudgaven Limited med en masse udstyr.

Nu er det lykkedes os at låne den danske basisudgave med kort akselafstand, Trend udstyr, 6 trins manuel gearkasse og 136 hk.

En 110 hk udgave figurerer ikke på Fords danske prisliste.

Letgående gearskift

”Den er vores mest solgte Transit Custom udgave,” fortæller salgschef Lars Christensen fra Ford-forhandler Andersen Biler i Ballerup – som venligt har stillet bilen til rådighed for os.

Nuvel – med 170 hk og 390 Nm får man en bil med massevis af overskudskraft, som er fint, hvis man kører med tungt gods og trailer, men unødvendigt for flertallet af kunder, som bl.a. tæller håndværkere såvel som storkunder.

Den 136 hk udgave med 360 Nm er en all-round varebil, og med det manuelle gear, som Ford tilbyder, får man nok det mest letgående gearskift i branchen. Ford har i en menneskealder været kant for deres såkaldte ”kniv-i-smør” gearskift.

Nye udgaver på vej

Den nye Custom stiller ikke med nye dieselmotorer, men de er finjustere, som Ford fortalte ved præsentationen i fjor – og passer fin til den 136 hk diesel-maskine.

Til gengæld varer det ikke længe, før den nyudviklede eludgave – og udgaven med plug-in hybrid benzinmotor fra Ford Kuga lander herhjemme.

Den 136 hk dieselmaskine trækker ubesværet fra 45 km/t i fjerde gear samt fra 60 km/t i femte gear og fra 75 km/t i sjette gear. Desværre var der ikke omdrejningstæller – som man kunne kalde frem i 170 hk udgaven – så omdrejningstallet har vi ikke.

Fornemt vejgreb

Bag rattet oplevede vi bilens fantastiske vejgreb takket været i første række fast- og uafhængig affjedring på bagakslen, 30 pct. stivere struktur af karosseriet – og en skarp styring.

Transit har altid kørt godt, men den nye Custom er i særklasse. Den er super letkørt under alle forhold.

Men sidder som chauffør i manuelle udgaver fortsat med venstre fod på den venstre skærmkasse, men på langturen kan man godt lirke foden ind imellem skærmkassen og koblingspedalen – så benet er strakt.

Ny instrumentering

På vejen sidder man godt med god støtte i det re-designede førersæde. Taget er lavere end tidligere, men det kan man afhjælpe med det højdeindstillelige sæde, hvor ryggen indstilles trinløst.

Der er varme i rat og sæder – samt forrude – og varme i højre side af bænkesædet. Derimod sidder passagerer i bænkesædet til højre ret tæt på loftet.

Ford har i kabinen moderniseret hele instrumentgruppen – med joy-stick som gearskift placeret lige under instrumentbrættet – under den nye 13 tommer SYNC4 touchscreen, som et let at lære at kende.

Masser af udstyr

Vi skal også nævne elektronisk parkeringsbremse, nøglefri start, DAB+ radio, air condition, handskerumslås, aflæggerum under passagersæderne, luge mellem kabine og varerum.

Gulvet i varerummet er 125 mm lavere end før – og der er nu kommet indvendigt dørtrin ved skydedøren – hvor der før var monteret udvendigt trinbræt.

Sikkerhedsmæssigt skal vi bl.a. nævne nødbremse, skiltegenkendelse, linjevogter, træthedsassistent, passager-airbag i loftet, regnsensor, parkerings-sensorer for og bag samt bakkamera. Bilen havde ekstra LED lygter og LED lys i varerummet.

Adaptiv fartpilot ekstraudstyr

Der er også fartpilot, men testbilen var ikke udstyret med adaptiv fartpilot, men det fås som ekstraudstyr – som vi prøvede i den første 170 hestes testbil.

Fra udstyrslisten kan vi også nævne oliefyr – så bilens motor og kabine er opvarmet inden start. Man åbner let frontklappen ved at trække to gange i udløserhåndtaget i kabinen. Til gengæld er frontklappen ret tung at løfte. Her ville gasdæmpere være på sin plads.

Den nye Custom blev i øvrigt kåret til årets varebil i Europa 2024. Custom fik også prisen i 2013 og i 2021.

Fakta – Ford Transit Custom 2,0 EcoBlue 136 hk H1L1 Trend:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 3.250 omdr.
Moment: 360 Nm v. 1.500 omdr.
Gear: 6 trins manuel.
Forbrug: Ca. 13-14,1 km/l.
CO2 udslip: 187-201 g/km.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 14,5 sek.
Bremser for og bag: vent skiver/skiver. esc. ABS.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Længde x bredde x højde: 5.050 x 2.032 x 1.981 mm.
Akselafstand: 3.100 mm.
Vendediameter: 10,9 m.
Bagdør: 1.400 x 1.314 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.301 mm.
Akselafstand:
Højde: 1.981 mm.
Køreklar vægt: 1.943 kg.
Længde max/min i varerum: 2.602/3.050 mm.
Bredde x højde i varerum: 1.777 x 1.433 mm.
Mellem hjulkasser: 1.392 mm.
Nyttelast: 1.727 kg.
Totalvægt: 3.025 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.740 kg.
Læssehøjde: 580 mm.
Varerum: 5,8 kubikmeter.
Dæk: Goodyear Vector 4 seasons 215/65 R 16c.
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris testbil eksl. moms: 265.729 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk