Ventetiden har været lang – faktisk har bilen nået at køre hele jorden rundt med en testkører, før danske kunder har kunnet udforske nyheden på dansk grund.
Vi taler om Fords nye elektriske satsning til Europa – Explorer – som bygges på Fords nyetablerede el-bilfabrik i Köln.
Bestilt som van
Rigtig mange er allerede blevet skrevet op til bilen uden at have rørt ved den – og faktisk har mange erhvervskunder bestilt den som varebil, erfarer vi fra Fords danske forhandlere.
Det er heller ikke et problem, for den er bygget på samme platform som Volkswagen ID.4, som herhjemme faktisk er den bedst sælgende ombyggede, elektriske personbil. Ford har i den forbindelse et tæt samarbejde med Volkswagen.
Og i top 10 for alle solgte el-varebiler, som domineres af Volkswagen ID.Buzz Cargo. Så måske kan Explorer gøre ID.4 Van rangen stridig
Åbent hus i weekenden
Men som sagt – nu er det tid til at prøve nyheden, for der er i den kommende weekend åbent hus hos alle forhandlere i landet
Ifølge importøren har den nye Explorer har allerede fået en positiv modtagelse blandt kunderne herhjemme lige siden de første billeder af bilen kom frem – og især efter bilen blev vist på elbil-messen i Bella Center i fjor.
De danske kunder har ligget i front med online bestillinger af bilen – i forhold til kunder i andre lande siden foråret, hvor der blev åbnet for bestilling. De første, der satte underskrift på bestillingen, har netop modtaget deres bil.
Ellers kun Mustang
Ford har indtil nu ikke været helt fremme, når det gælder folkelige elbiler – om end deres Mustang Mach-E har solgt godt trods en pris tæt på 500.000 kr. – men det skal Explorer rette op på – bl.a. med en pris fra 340.000 kr. på hvide plader og 602 km. rækkevidde efter WLTP normen.
En van-pris er ikke meldt ud – men måske er 240.000 kr. et godt bud. Det er jo kun momsen, der er til forskel, hvortil kommer ombygningen.
Ford har dog arbejdet en masse med el-biler gennem årene. Man købte bl.a. den norske elbil Think i 1999 af “Pivo Industries of Norway” for 23 millioner dollars.
Succes med elektrisk E-Transit varebil
Desuden har man haft salg af el-varebiler i en række år. Således forsøgte man sig med flere el-udgaver af dem første udgave af Transit Connect – og producerede den bl.a. fra udgangen af 2010 til foråret 2012 i samarbejde med amerikanske Azure Dynamics.
Senest har Ford haft stor succes med den 2-tons elektriske E-Transit, der snart følges op med en elektrisk E-Transit Custom og E-Transit Courier.
Men kunderne dengang var nok ikke klar til elbiler. Det er de til gengæld nu.