Ude i dansk erhvervsliv – ikke mindst blandt håndværkere og entreprenører – kører der i tusindvis af trailere i mange størrelser med små og store maskiner på ladet – eller bare materiel af enhver slags.

Men uanset, om man bruger sin trailer professionelt – eller man bruger den privat til en tur på genbrugsstationen med affald – så gælder de samme regler.

Men alt for mange kender ikke reglerne for trailerkørsel – det kan føre til både farlige situtationer og bøder.

900.000 private trailere

Hos dækfirmaet Bridgestone fortæller Tekniker Christian Jensen, at der alene findes over 900.000 private trailere i Danmark.

Dertil kommer, at mange låner eller lejer en trailer til husbehov – måske i byggemarkedet eller varehuset.

Uanset hvor man skaffer sin trailer fra, er der ting, man skal være opmærksom på, før man læsser den op. En af de farligste og mest oversete farer ved trailerkørsel er overlæs.

Kan bryde sammen

Der er rigtig mange regler for lastens omfang, vægt og tilstand. Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med.

”Man skal kigge på total- og lastevægt – det står på et skilt på traileren – og man skal forholde sig kritisk til de ting, man fylder i traileren. Med sand, grus eller fliser kommer vægten lynhurtigt for højt op,” siger Christian Jensen.

Risikoen er, at traileren bryder sammen på vejen, eller den kan komme i svingninger, når man kører – og så er man til fare for andre trafikanter.

Risiko for at miste kørekortet

Fordel vægten jævnt, når du læsser traileren. Er der for meget vægt bagerst i traileren, kan det få den til at slingre.

Sørg også for at sikre læsset med reb, sikkerhedsremme eller allerhelst en presenning, lyder de gode råd.

Kører man med overlæs, risikerer man at få en bøde. Bøden udgør 75 kr. pr. procent overvægt på traileren, men minimumbeløbet er 1.000 kr. Vurderer politiet, at vogntoget er til fare for færdselssikkerheden, kan man få en betinget frakendelse af kørekortet.

Pas på hastigheden

Men det kan også være farligt at køre med en tom trailer, understreger Christian Jensen.

”Man mærker ikke vægten på samme måde og kommer nemt til at køre for stærkt. Og til at være uopmærksom i svingene, hvor traileren nemt kommer op over fortov og cykelsti til fare for de bløde trafikanter. Kører man mere end 30 procent for hurtigt med en trailer efter bilen, får man et klip i kørekortet.”

Trailertrækket går til

Og så er der dækkene, som er dækekspertens helt store fokusområde. Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned.

Gummiet mørner simpelthen, så vær opmærksom og kig dækkene efter med jævne mellemrum.

Man skal også være opmærksom på dækkenes slidbaner. Slidte dæk forøger bremselængden og gør kørslen ustabil – i særdeleshed, hvis traileren er tungt læsset.

Pas på dæktrykket

Dæktrykket må endelig ikke være for lavt, det slider voldsomt på dækkene – og ved tungt læs skal det være højere end normalt for at bevare kontrollen over vogntoget.

“Tjek også, at traileren kobler rigtigt på bilen – samt at lygter og blinklys virker, som de skal,” siger Christian Jensen.

Mange ved ikke, at man kan miste kørekortet, hvis man f.eks. ikke husker at koble sikkerhedskablet korrekt på bilens træktøj.