Den danske Maxus importør RSA Danmark kan nu præsentere et stærkt kort blandt elektriske 1-tons kassevogne – bygget på en helt ny platform.

Maxus e-Deliver 7 hedder bilen, der netop har haft premiere hos forhandlerne – og med levering til kunder midt i sommerferien.

Prisen på 336.900 kroner plus moms skal nok give grå hår i hovedet hos konkurrenterne, men det er kun begyndelsen, for senere på året dukker en mindre e-Deliver 5 model op, der er direkte konkurrent til den populære elektriske Volkswagen ID.Buzz Cargo.

Flot finish

Taler vi leasing byder man på en udbetaling på 0 kroner og 4.966 kroner pr. måned eksklusiv moms og inklusiv service med 15.000 km om året over 60 måneder.

Hos den danske importør RSA Danmark vil adm. direktør Steffen Vilstrup dog endnu ikke melde noget ud om salgsmål og markedsandele. E-Deliver 7 kan leveres til kunder i uge 30 – altså i slutningen af juli måned, men allerede nu ses hos forhandlerne.

Vi har haft mulighed for at prøve den nye e-Deliver 7 kortvarigt herhjemme – og vi taler om bil med flot finish og god komfort.

Mange sikkerhedssystemer

Den er meget letkørt og byder på sikkerhedssystemer, som andre mærker har som ekstraudstyr.
Det gælder i første række adaptiv fartpilot – men også blindvinkelalarm, 360 graders kamera, bakkamera, p-sensorer, linjevogter og automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse.

Der er tre rekuperationstrin – det vil sige opsamling af strøm ved opbremsning og friløb – som dog er svære at indstille. Derimod er det let at skifte mellem kørselsmetoderne ECO, normal og power. Så bilen er ganske hurtig – især i power-mode.

To batteri-størrelser

Steffen Vilstrup peger på en særlig force ved bilen – nemlig 88 kWh batteriet i den kraftigste udgave (fås også med 77 kWh batteri). Det giver rækkevidden på næsten 400 km i gennemsnit – og over 500 km i bykørsel.

Elmotoren er på 204 hk, som er udbredt i elbiler.

”88 kWh batteri er langt kraftigere batteri – hvor konkurrenterne ligger på et lavere niveau. I det hele taget er e-Deliver 7 nu vores stærkeste kort for elvarebiler,” siger Steffen Vilstrup.

Kan slå advarsels-lyde fra

Et stort plus på farten er, at man via skærmen kan slukke for advarsel til hastigheds-overskridelser og for linjevogter. Det kan man ikke i ret mange biler.

Rattet, der kan multi-indstilles, har som førersædet varme i tre tempi. Og der er tillige armlæn på førersædet.

Der er dobbelt passagersæde med to sædepuder – og ganske fin aflæggeplads – men ikke handskerumslås.

1,5 tons trailervægt

Der var heller ikke lem mellem kabine og varerum, der standard er er på 6,7 kubikmeter. Bilen fås i to længder og to højder og nyttelasten er godt et tons. Trailervægten er virkelig flot – med 1,5 tons.

Læssehøjden på (målt) 74 cm er ret stor. Til gengæld er der i højre side af bilen et automatisk trinbræt, der kører ud, når skydedøren åbner (der er to skydedøre).

Stor skærm

Der er otte fastgørelseskroge i bunden er varerummet. Her er der beklædning af gulvet – og halvt op ad siderne. Sidedørene glider pænt i skinnerne – i forhold til f.eks. e-Deliver 3.

Vi kan også melde om en 12,3 tommer touchscreen, nøglefri start, omdrejningstæller, indstilling af afstand til bilen foran, to usb stik (a-type) og elektrisk p-bremse.

Tidligere kom alle Maxus udgaver fra RSA Danmarks moderselskab – RSA i Drammen i Norge – men nu kommer de med skib til Esbjerg – fra Zeebrügge i Belgien. Her har fabrikken etableret det europæiske logistikcenter.

Specifikationer Maxus e-Deliver 7:
Ydelse: 204 hk
Moment: 330 Nm.
Batteri: 88 kWh.
Rækkevidde WLTP kombineret: 365 km.
Topfart: 120 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,6 sek.
Vendediameter: 13,4 m
Nyttelast: 1.055 kg.
Totalvægt 3.500 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: 6,7 kubikmeter.
Varerummål: 2.913 x 1.800 x 1.328 mm.
Mellem hjulkasser: 1.390 mm.
Skydedør: 990 x 1.200 mm.
Læssehøjde: 740 mm.
Affjedring: Uafhængig for/siv bagaksel.
Bremser: Skiver for og bag.
Dæk: Gita CittiVan 600 B 215/65 R16c.
Akselafstand: 3.366 mm.
Pris: 336.900 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk