Når den nye Volkswagen Transporter T7 vises frem for publikum for første gang, bliver det på IAA transportmessen i Hannover til september.
Og der bliver en masse nyheder omkring bilen – bl.a. at én af topmodellerne skal hedde PanAmericana – et navn, der bl.a. anvendes til pick-up modellen Amarok. Men navnet har tidligere været benyttet i Transporten – nemlig T5.
Bygges i Tykiet
T7 skal for første gang ikke bygges ”hjemme” hos Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover – produktionen er rykket til Tyrkiet, hvor bilen skal bygges sideløbende med Ford Transit i forbindelse med et samarbejde omkring erhvervsbiler mellem de to virksomheder.
Så selv om T7 langt hen ad vejen bliver teknisk identisk med Transit – så har Volkswagen sat sit tydelige DNA på T7, som vi hos VOTY.dk allerede har set.
Den ligner på ingen måde en Transit.
Klar efter IAA
Den virker lige så robust som T6.1, som den afløser – og som i øvrigt ikke længere kan bestilles.
“Den er produceret i så mange enheder som lager vare, at den kan opfylde kundernes behov indtil T7 lander herhjemme efter IAA udstillingen.”
Det fortæller Ib Jakobsen, der er chef for varebiler i Semler gruppen – der importerer Volkswagen i Danmark.
En overbygning
PanAmericana er så en slags overbygning til basisudgaven – med 19 tommer Indianapolis alufælge og off-road design. Der bliver LED lygter standard.
”T7 er et robust køretøj med et yderst æstetisk design. Det følger problemfrit det klassiske Bulli-DNA, men vi har systematisk forbedret design – som det er perfekt demonstreret af den nye PanAmericana,” siger Albert Kirzinger, chefdesigner for Volkswagen Erhvervsbiler.
Han peger på, at selv små detaljer såsom sidepaneler og skærmforøgere er elementer
hvor denne kombination af robusthed og æstetik smelter sammen for at give
Transporterer sit unikke DNA.
Krystalklart design
“Robusthed – integreret i et krystalklart design – betyder værdi for os og er et kendetegn ved den syvende Transporter-generation,” siger Kirzinger
Forlygterne og baglygteklyngerne har længe været mere end et ansigt i mængden, tilføjer han.
“Selv den første Transporter anno 1950 havde runde forlygter – så det så ud som om bilen havde øjne, hvilket gav forenden et ansigt,” siger Albert Kirzinger.