Næsten 1.000 km rækkevidde blev vi lovet af instrumenterne, da vi satte os bag rattet af diesel udgaven af Mercedes-Benz GLB.

Lige nu kendt som én af politiets nye patruljevogne – et job, bilen overtog fra Volkswagen Touran. Ikke mindst fordi GLB diesel (modsat Touran) fortsat fås med 190 hk og yder 400 Nm i drejningsmoment, der giver masser af overskudskraft. 7,6 sekunder er den om at nå 100 km/t.

Med et WLTP snitforbrug på 17,5 km/l når man som vi fortalte også langt på en optankning – en rigtig langtursbil.

1.800 liter varerum

GLB er en MPV udgave med op til syv sæder som personbil – eller med 1.800 liter varerum som Van. Bilen er en sand arbejdshest, der byder på op til to tons på krogen, og det klarer teknikken med bravour.

I nyeste 2024 udgave har den fået ændret kølergrill og LED forlygter – og ny kofanger,.
Men det er indvendigt, der er sket mest med en ny digital instrumentering med to 10,3 tommer skærme og et opdateret MBUX system, hvor man kan tale med bilen via ”hey Mercedes.”

Blødt gearskift

En højbenet bil som GLB er ingen racer, men der jo masser af trækkraft og en dyb, men afdæmpet dieselbrummen i det fjerne.

Den otte trins dobbeltkoblings-automatgearkasse skifter blødt op og ned gennem gearene, men der er en vis tøven ved hurtig acceleration.

4Matic firehjulstræk var standard på bilen. Det er ikke til off road kørsel, men det sikrer et mere stabilt vejgreb uanset underlag og vejrlig.

Van’s er bare billigere

På hvide plader koster den ca. 650.000 kroner, men i testbilen var der lagt en AMG pakke på 123.000 kroner oveni.

Der var bl.a. kulfiber-detaljer, ambiente belysning i kabinen, trådløs mobiltelefon-opladning – og et fedt lydanlæg.

Som Van koster den 403.000 kroner uden AMG pakke – men som Van er der jo altid en masse at spare på ekstraudstyr, så ofte er gulplade-versioner top-udstyrede.

Adaptiv fartpilot

Standard er dog et væld af sikkerhedsudstyr – bl.a. proaktiv adaptiv fartpilot, som selv sætter farten op og ned i forhold til hastighedsgrænserne.

Udstyret her omfatter også nødbremse, linjevogter og 360 graders around view kamera.

Dertil kommer så navigation, læderrat, stof/alcantara sædebetræk og trinløs rygindstilling med rulle.

Elektrisk bagklap

Der er tillige skifteplader bag rattet, hvis det skal gå endnu hurtigere – men det er svært at vænne sig til at betjene knapperne på rattet. Bl.a. til at skrue ned for lyden.

I kabinen er der en stor midterboks, men vi savnede handskerumslås. Head Up Display var der heller ikke.

Som Van skal vi også fremhæve den elektriske bagklap. Bilen har også sorte tagrælinger og sorte alufælge med 19 tommer 235/50 profil dæk.

Fakta Mercedes-Benz GLB 220d 4Matic DCT:
Motor: 4 cyl. turbodiesel
Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 400 Nm. v. 1.600 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 17,5km/l.
CO2 udslip: 150 g/km.
Gear: 8 trins DCT dobbeltkoblings automatgear.
Acceleration 0-100 km/t: 6,7 sek.
Topfart: 217 km/t.
Bremser: vent. skiver/skiver. esc. ABS.
Dæk: Pirelli Zero 235/50 R 19.
Affjedring for og bag: Uafhængig.
Træk: 4Matic firehjulstræk.
Varerum: ca. 1.800 liter
Trailervægt m. bremser: 2.000 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader fra: 650.000 kr.
Pris gule plader ekskl. moms fra: 402.677 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk