I år er det 40 år siden, at Iveco lancerede deres TurboStar lastbil i Danmark, og dengang var den potente, 480 hestes V8 motor på 17,2 liter i den kraftigste udgave noget af et særsyn – med spektakulære præstationer.

”Større motor i en lastbil fandtes ikke herhjemme,” fortæller Jørgen Andreassen, testkører hos Iveco i dag – med 40 års erfaring som chauffør.

Lastbilen blev præsenteret i Torino to år tidligere – dog med pressetest i franske Strassbourg.
Det forklarer, hvorfor Iveco i 2022 kom på markedet med en jubilæumsmodel med samme navn – nu bygget over den nye S-Way lastbil.

Tung og krævende kørsel

Der kører ikke så mange af de første TurboStar herhjemme mere, så den er blevet et samleobjekt. Første model herhjemme havde 420 hk.

Jørgen Andreassen husker, da TurboStar blev lanceret i Danmark.

”Den kørte godt og havde virkelig gode chaufførforhold – og den kraftfulde maskine var velegnet til tunge belastninger især tung og krævende kørsel,” fortæller han.

Usynkroniseret gearkasse

Med den store V8-motor og en usynkroniseret gearkasse kunne man mærke forskellen fra andre lastbiler.

TurboStar kom med to manuelle transmissionsmuligheder – en 16-trins ZF synkroniseret- og en 12-trins ikke-synkroniseret amerikansk Fuller gearkasse.

Jørgen Andreassen husker den ikke-synkrone 12-trins gearkasse som en udfordring for mange, men for dem, der mestrede den, var den en fornøjelse at bruge.

Uden brug af kobling

Man behøvede nemlig ikke bruge koblingen, når man skiftede gear. Man havde omdrejningstallet i øret og mærkede, hvornår det var det rigtige tidspunkt at skifte.

”Det gjorde kørslen meget mere effektiv, især på de lange og mere krævende distancer,” siger Jørgen Andreassen.

Iveco har oftest været langt fremme med udvikling og ofte pionerer på forskellige områder, husker han.

Større køreoplevelse i dag

”Det har været utroligt at være vidne til, hvordan førerhusene er blevet større og mere komfortable, motorerne mere effektive med højere ydelser, lavere brændstofforbrug og mindre emissioner. Selve køreoplevelsen er også blevet meget større,” siger Jørgen Andreassen.

TurboStar Special Edition blev præsenteret for to år siden for at ære TurboStar-serien – som iøvrigt blev produceret indtil 1993, hvor den blev erstattet af EuroStar-modellen.

Lyttet til chaufførerne

Den er et konkret eksempel på, hvordan IVECO altid har lyttet til chaufføren og markedet, når de designer og udvikler biler.

Den seneste forbedring af dieselmotoren har resulteret i længere kilometertal pr. liter og markant reduceret CO2-emission.

”Men vi har jo også over 35 års erfaring med udvikling af biogaskøretøjer med en totalvægt på op til 50 tons. Vores evne til at se fremad er lige så solid som vores respekt for vores historie,” siger Jørgen Andreassen.

80’er stil

Den nye TurboStar-udgave er udstyret med den nuværende topmotor fra S-Way – Cursor 13 med 570 hk, 12 trins HiTronix-gearkasse samt spoilere på taget og på siden.

Stilmæssigt har man lagt sig op ad 80’er-ikonet med røde og grå metalfarver, og langs førerhuset er brugt de klassiske IVECO-farver fra den tid – gul, rød og blå. Men bilen er selvfølgelig optimeret på f.eks. brændstofforbruget.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk