Den første januar 2025 træder de nye CO2-differentierede og kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler i kraft, og mange danske vognmænd kan dermed se frem til øgede omkostninger med deres vognpark.

Hos Iveco har man dog en løsning, for de nyeste Iveco S-Way NP gas-lastbil er udstyret med en opdateret X Cursor-gasmotor, der er placeret i CO2-emissionsklasse 3.

Konkret besvarelse

Herved opnås en økonomisk besparelse. Konkret vil det ved kørsel på 100.000 kilometer om året resultere i en besparelse på 13.000 kroner sammenlignet med en tilsvarende diesellastbil, der er placeret i CO2-emissionsklasse 3.

Og hele 26.000 kr. sammenlignet med en tilsvarende diesellastbil i emissionsklasse 1.

Hos den danske Iveco importør er man glade over at have opnået denne klassificering, som er den bedste placering en gaslastbil kan opnå.

Fortsætter i klasse 3

Tilmed vil den fortsat leve op til emissionskrav 3, når reglerne strammes yderligere til juli næste år.

”På den måde kan vi understøtte vores kunders forretning og samtidig bidrage til en reduceret klimabelastning i transportsektoren,” siger Jesper Smedegaard, national salgschef hos IVECO Danmark.

Lavere CO2 udladning

For vognmænd, der vælger biogas som brændstof, er potentialet for at reducere CO2-udledningen ret stort.

Man kan så opnå op til 95 pct. CO2-reduktion sammenlignet med en traditionel Euro6 dieselmotor.

Udover at reducere CO2-udledningerne, kan biogas også bidrage til lavere udledning af partikler og kvælstofoxider (NOx). Det indvirker positivt på den lokale luftkvalitet.

11 pct. brændstofbesparelse

Selv om der er flere former for alternative drivmidler på markedet nu, så er biogas én af de mest lettilgængelige for transportbranchen.

Motoren i S-WAY NP har 500 hestekræfter og giver en forbedret ydeevne.

Levetiden er ligeledes optimeret – og dertil kommer en brændstofbesparelse på op til 11 pct. sammenlignet med tidligere modeller, viser interne testforsøg.

Trækkraft næsten som en diesel

Men oplever som chauffør samtidig et drejningsmoment, der nærmest er på niveau med traditionelle diesellastbiler – og så er støjniveauet lavere end i en dieselmotor.

Iveco er en af de lastbilsproducenter i Europa, der har længst erfaring med produktion af gas-lastbiler.

Fakta om CO2-emissionsklasserne:
Fra den 1. januar 2025 skal der betales afgift for lastbiler og køretøjskombinationer efter de 5 CO2-emissionsklasser på baggrund af lastbilens beregnede CO2-udledning under drift.

Klimabelastningen fra lastbilens drift er størst i CO2-emissionsklasse 1, mens klimabelastningen fra driften af en lastbil i CO2-emissionsklasse 5 principielt er nul.

Klasse 1-3 omfatter konventionelle lastbiler med forbrændingsmotorer, klasse 4 omfatter lav-emissionslastbiler og klasse 5 omfatter lastbiler med nulemission.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk