Efter tre års tørke hos landets Volkswagen erhvervs-forhandlere, har de fået deres hårdføre pick up model tilbage.
Amarok er tilbage på sporet.
Nu bygges bilen i tæt samarbejde med Ford på Silverton fabrikken i Sydafrika – som dog betyder, at leveringstiden er forlænget med et par uger. For senest kom Amarok fra fabrikken i Hannover.
Sammen har de to producenter opnået anerkendelse i form af prisen International Pick Up Award 2024, som de har delt – for Amarok og Ford Ranger.
Et stærkt brand
Forleden kunne det danske IPUA-medlem Carsten Teiner, så overrække en replika af prisen til chefen for Volkswagen Erhvervsbiler i Danmark, Ib Jakobsen – som foregik på Semler gruppens hovedsæde i Brøndby.
Dei originale trofæ blev uddelt af jurypræsident Jarlath Sweeney til Carsten Intra – chef for Volkswagen Nutzfahrzeuge – forbindelse med Solutrans messen i efteråret.
”Vi er glade for at have fået Amarok tilbage. Amarok er et stærkt brand, og vores kunder er klar til at købe den igen,” sagde Ib Jakobsen.
Ren arbejdshest
Det er i høj grad erhvervslivet, der herhjemme er kunder til Amarok som ren arbejdshest. Bilen har stort set aldrig været solgt på hvide plader og medfølgende bagsæde i Danmark.
For bilen kan jo ubesværet trække 3,5 tons på krogen. Det har tests her i VOTY.dk påvist for nylig.
Når man så fortsat kan få den med en kraftig V6 diesel maskine, så kan man væres sikker på en god trækkraft med fuld last.
Krav om V6 diesel
Velunderrettede kilder fortæller også, at det var et krav fra Volkswagen Nutzfahrzeuge’s side, at man kunne bevare en V6 diesel for at indgå samarbejdet med Ford.
Her har Ford i høj grad markedsført deres Ranger sportsudgave Raptor som ”legetøj” – efter devisen ”hvor højt kan den flyve.”
”Vi sælger vores topmodeller af Amarok så som Aventura til bl.a. håndværksmestre, men til storkunder er det typisk vores basismodeller af Amarok, der sælger bedst,” sagde Ib Jakobsen.
500 pick up biler herhjemme
De bruges eksempelvis ved store anlægsarbejder – hvor de nærmest køres i smadder, men de udfylder en mission.
Men pick up markedet i Europa og herhjemme er lille. Der sælges kun i gennemsnit i omegnen af 500 pick-up køretøjer herhjemme om året.
I yderområder
”Vores forhandlere ikke mindst i yderområder og områder lang fra byerne er især glade for Amarok – med kundegrupper som entreprenører, landskabsarkitekter, forstfolk og jordbesiddere i større antal,” sagde Ib Jakobsen.
Volkswagen Erhvervsbiler er også til stede med Amarok på lokale udstillinger og messer – så som jagt, fiskeri og hestearrangementer.
Med til Copenhell
Senest var den dog med til Copenhell i København, hvor musikkens rå rock-lyd og den rå Amarok passer godt sammen.
Undersøgelser har vist, at blandt alle festivals i Danmark, er gæsterne på Copenhell de mest pengestærke.
Amarok har desuden været udstillet i forbindelse med sportsbegivenheder – bl.a. udholdenhedsløb som Nordic Race. Det kan være Endurance udholdenhedsløb så som triathlon.
Mere sikkerhedsudstyr
I forhold til den forrige Amarok er der udstyr, der er forsvundet – bl.a. mulighed for at få andre fjedre – men det er prisen for et samarbejde – som er nødvendigt, for at der skal være en business case.
”Med så lille et styktal, som pick-up biler repræsenterer, er det nødvendigt, at producenter samarbejder. Samarbejde i bilindustrien ses overalt. Når det gælder Amarok, er der i stedet for bl.a. kommer line assist og adaptiv fartpilot,” siger Ib Jakobsen.
I årets første fem måneder blev der solgt 59 Amarok i Danmark. I samme periode blev der solgt 117 Toyota Hilux, 75 Ford Ranger og 37 Isuzu D-Max.