Så er det slut med at få stjålet håndværktøj og andet grej fra firmaets varebiler.
Vandborg Karosserifabrik i Lemvig har udviklet et nyt letvægts aluminiumslad til varebiler med opbevaringsrum til værktøj og redskaber mellem bilens chassis og ladets bund.
Man kan endda få monteret centrallås i forbindelse med ladets sidefjæle, så ubudne personer ikke kan få adgang til rummene. Låsene kan aktiveres fra førerhuset.
Vandborg Karosserifabrik var med på Transport 2017 – og kom endda i finalen sammen med to andre virksomheder i konkurrencen ”Årets Opbygning” med deres patenterede aluminiumslad.
Fra hestevogne til pølsevogne
”Vi besluttede for et par år siden at udvikle et lad til varebiler, da vi fornemmede en øget interesse for at købe varebiler i bl.a. vognmandsforretninger. Vores virksomhed er 104 år gammel og vi har gennem tiderne produceret hestevogne, pølsevogne, campingvogne og foretaget autoopretning – men fra midt i 80’erne satsede vi på lastbilsopbygninger,” siger Michael Gade Nielsen, indehaver – og barnebarn af grundlæggeren.
Vandborg Karosserifabrik blev store i lad-opbygninger og specialiserede sig bl.a. i tømmerbiler og ølbiler – samt biler med kran og hejs.
Den nye satsning har allerede båret frugt – for den særlig lette varebilsopbygning er netop blevet patenteret.
28 sider til patentdirektoratet
”Vi leverede 28 sider på engelsk til patentdirektoratet efter ni måneders forberedelse med udarbejdelse af 3D tegninger. Patentarbejdet stod patentkontoret Tropa i Aarhus for,” siger Michael Gade Nielsen.
Den nye lad-opbygning har været testet hos enkelte kunder, som er glade for den øgede sikkerhed.
”Vi har bl.a. en entreprenør som kunde med 40 varebiler – og her får man konstant stjålet værktøj fra bilerne,” siger Michael Gade Nielsen.
Satser også på kommuner
En kundegruppe, som man også forventer sig en del er er kommuner. I stedet for eller sammen med skuffer kan man få opdelinger til koste. Der kan vælges mellem rum med bredder på 40- til 80 cm. Det er også muligt at montere kraner på ladet. Vandborg Karosserifabrik forhandler HMF og Palfinger kraner.
Ladet kan efter ønske monteres med mange fastgørelsesøjer, så man kan fastsurre transport-emnerne. Ladet er cirka 20 kg. lettere end et traditionelt lad.
Vores nye lad koster i normal udgave 24.800 kroner – det er faktisk kun 1.500 kroner mere end et standard alulad. Men vi kan bygge lad i mange udførsler så som knæklad til maskintransport,” siger Michael Gade Nielsen.
Letvægts liftbil
På standen i Herning viste Vandborg Karosserifabrik også en liftbil med en italiensk Isoli kran med platform. Kranen kan skyde 10 meter op og 10 meter til siden. Bilen er en Nissan NT 400, der har en lav egenvægt. Faktisk vejer hele køretøjet med opbygning bare 3.300 kg.
”Opbygningen er meget aktuel efter en sag med en skorstensfejer, der blev anklaget for at gå på taget. Man skal nemlig kunne holde sig fast i én arm – men så kan man jo ikke foretage meget arbejde,” siger Michael Gade Nielsen.
Kranen har indbygget hukommelse – så den husker, hvordan kranarmen har arbejdet sig op til arbejdspladsen – og tilbage. Så skal man bare trykke på en knap – så finder kranen selv ned samme vej igen – og op igen næste gang.