Jævnligt får vognmandsforretningen Stokholm Transport A/S i Rødovre henvendelser fra leverandører af bl.a. lastbiler, dæk og olie, der gerne vil stille deres produkter til rådighed til en test – og så bliver de testet, så der bagefter ingen tvivl er, om produktet lever op til det, der loves om holdbarhed og økonomi.

Stokholm Transport A/S har kørt ruten til London i 20 år – først for DFDS Transport og nu DSV – så efterhånden ved man i transportvirksomheden, hvor lastbilerne er hvornår. Flyer-biler kaldes lastbilerne på ruten, fordi varerne er derovre hurtigere end med fly.

Fra klokken 16 til klokken syv næste morgen – via tunnelen under Den Engelske Kanel. Tur/retur 2.500 km. på 44 timer. Kun passagen af Hamborg er en flaskehals.

To biler i pendulfart

”Vi har altid to biler i pendulfart til London med to mand i kabinen – og vi har fem ture om ugen. Det er de samme seks chauffører, der kører på tre hold. De kører så på skift i de to biler. Når en bil kommer hjem klokken 14, så er bilen på vej tilbage kl. 16 med friske chauffører. Og når det første hold tager turen igen, så er det med en anden lastbil. Dermed beviser vi faktisk, hvor god lastbilens økonomi er – og på den måde måler vi både bilen, eventuel olie, diesel eller dæk,” siger Lars Stokholm, der i dag driver forretningen sammen med sønnen Jakob.

Når der køres så ofte på samme tur elimineres indflydelse som vejret med med- og modvind. Så resultatet er altid korrekt. På den måde har nogle økonomi-dæk vist sig ikke at være så økonomiske, og olie vist sig ikke at spare på brændstoffet.

For dårlige dæk

”Vi har lige haft lånt en sæt grønne dæk, men de betød, at bilen kørte kortere på literen. Så nu sidder de på en bil, der kører på Norge, hvor dækket ikke betyder så meget for økonomien i det bjergrige landskab,” siger Lars Stokholm.

Han har dog testet noget fabelagtigt canadisk olie med mindre modstand i motoren kaldet PetroCanada, som sikrer fire pct. bedre økonomi – og med 300.000 km mellem olieskift. En dyr olie – men den er ikke godkendt af de europæiske lastbil-bilfabrikker.

Vognmandsfirmaet har netop haft en ny 480 hk Mercedes Actros til test – en såkaldt FuelDuel bil, der er blandt den tyske fabriks mest økonomiske modeller. På London turen klarede den 3,76 km/l – det er 200 meter længere pr. Liter end Stokholms egne Actros.

Mange parametre

”Det er selvfølgelig et godt resultat – og derfor vil vi da overveje at købe en Actros igen, hvis vores krav til alle de andre parametre – så som komfort, pris og service – er i orden,” siger Lars Stokholm.

Han foretrækker også at få foretaget service i Danmark – det er billigere end Tyskland og meget billigere end Norge. Det betalte sig for firmaet at sende en kranbil til Tromsø i Nordnorge efter en havareret bil frem for at lade den reparere deroppe.

”Hvis en lastbil pludselig kræver service på vej sydover, vil vi prøve at få byttet trækkeren med en nordgående bil, så den kan nå et værksted i Danmark – i stedet for at komme på tysk værksted. De er for dyre.”

Normen er 450 og 460 hk

Til de fleste opgaver i virksomheden bruges biler på 450/460 hk – i stor stil DAF og Volvo. En undtagelse er bl.a. en ny Volvo med 500 hk, som kører med kran.

”Det er ikke den type job, som vi kører mest – men hvis vi får flere opgaver, så vil vi nok anskaffe kraftigere biler. Vi har også prøvet den nye Scania i 14 dage – men det er for lidt. Den skulle vi prøve igen på en tur til London – på gode dæk – for bilen virker generelt god. Vi kunne jo sætte den op mod en Actros,” siger Lars Stokholm.

Noget ved musikken

Stokholm Transport har mange specialer, men den kendteste er måske musikken, der udgør 20 pct. af firmaets omsætning. Man kører meget for de forskellige bands, men det er samtidig et meget sæsonbetonet job.

Vinteren handler mere om entreprenørkørsel. Kørsel for Metro-byggeriet bliver et væsentligt aktiv.
”Vi har allerede kørt meget gear til den nye Royal Arena – så sæsonen i år er begyndt lidt tidligere. Men vi kører til alle spillesteder herhjemme, og vi skal køre på turné med Lukas Graham her i foråret, så det bliver et travlt musik-år, hvor vi bruger 18 biler,” siger Lars Stokholm.

Firmaet har også en 9-personers Mercedes-Benz Sprinter turbus, som tilbydes til bands. Der tilbydes også lageropbevaring af udstyr på firmaets gear-hotel.

Stokholm Transport har i dag 65 biler – de 55 med Euro 6 motorer. Der er 75 chauffører – og samlet i firmaet op til 90 medarbejdere.

Historien om Stokholm

Lars Stokholm begyndte at køre lastbil på sin 18 års fødselsdag i 1974 i en DAF 2100 og kørte fire læs fra Haraldsgade til Nordhavnen for et firma. Men så gik det konkurs – men han fik hurtigt et nyt arbejde med at køre asfalt – og senere produkter for Nynäs Petroleum.

Han grundlagde Stokholm Transport i 1980. Det begyndte med, at han købte to trækkere for 65.000 kroner – og dagen efter solgte han én af bilerne for 75.000 kr. Det var en god start.

Dengang var Ford og Bedford dominerende – men snart kom der større biler og højere vægtgrænser.

Sønnen Jakob daglig leder

I dag er det sønnen Jakob, der er daglig leder – mens Lars Stokholm mere er administrerende. Ud over musikken og kørsel for filmselskaber er der entreprenørkørsel samt kranarbejde og lidt distribution. Endelig tilbyder man fleksible løsninger i forbindelse med sø- og luftfragter.

Omsætningen i virksomheden i Rødovre var på 77 mio. kroner i 2016 mod 71 mio. året før. Derimod var indtjeningen i 2016 mindre end i 2015 – men det bliver bedre her i 2017.

”Vi skal være bedre i år og tjene mere – også selv om omsætningen så bliver mindre,” siger Lars Stokholm.

Firmaets miljøpolitik

Stokholm Transport har i mange år haft en miljøpolitik – hvor man vil reducere miljøpåvirkninger fra firmaet – bl.a. gennem anvendelse af Fleet-management systemer, miljørigtige biler, efteruddannelse af chauffører med hensyn til miljørigtig kørsel samt bedre arbejdsmiljø.

Flåden består af lastbiler af mærkerne DAF, Mercedes-Benz og Volvo. Et nyt mærke kunne blive Scania.

Lars Stokholm tror, at den kommende Femern-tunnel bliver en stor gevinst, og så mener han, at transporterhvervet vil have fordele af fremtidens selvkørende biler – så kan bilerne køre af sig selv og udnyttes optimalt ved blandt andet at kunne køre i de perioder hvor chauffører skal hvile sig undervejs.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk