Den elektriske Kia EV9 er den koreanske fabriks flagskib – og det er komfort, der er i højsædet. Både for chauffør og medpassagerer.

Men vi nærmer os transporter-klassen, når man kikker nærmere på køretøjet.

Bilen fylder nemlig godt i landskabet – og inden døre er der god plads til et halvt flyttelæs, hvis man ikke vælger at bruge de syv sæder, der er standard i hvidpladeudgaven.

Også som Van – i Norge

Importøren har p.t. ikke selv åbnet for salg af Van-udgaver, som det er tilfældet i nabolandet Norge.

Men man kan sikkert godt låne nogle opbygger-kit, hvis det bliver aktuelt. P.t. slås man dog med nogle EU regler, som Norge jo af gode grunde ikke er ramt af.

Men mange opbyggere vil med glæde stå for ombygningen, som det var tilfældet med VAN udgaverne af EQV modellen fra Mercedes-Benz.

900 kg trailer

Det er også muligt at køre med en trailer på 900 kg. med bremser – så der er mange muligheder for at bruge bilen både på job og privat, hvis det gælder transport af gods. Læssehøjden er dog pæn stor – på 820 mm.

Testbilen har baghjulstræk, men fås også med firehjulstræk – med 384 hk – og en trailervægt på anseelige 2.500 kg. Bilen har også trailer-stabilitets assistent. Frihøjden er på 17,7 cm.

Dertil kommer der strømudtag bagest i bilen, til boremaskine og belysning (V2L). Handskerumslås har bilen dog ikke.

563 km rækkevidde

Teknisk er der en batteripakke på 100 kWh og 203 hk elmotor – og trods størrelsen når bilen 100 km/t på 10 sekunder, mens topfarten er på 160 km/t. Vi kørte i alt 277 km i bilen.

Rækkevidden WLTP opgives i testbilen til 563 km – men bilens kantede design skal ikke kombineres med for meget motorvejsfart – for så bliver resultatet ringere. Vi skal også nævne bilens varmepumpe, der sørger for at spare på strømmen fra batteriet.

Efter fuld opladning blev vi kun lovet 503 km rækkevidde. Rækkevidden blev oplyst (af bilen) til 287 km, da der var 55 pct. strøm tilbage.

Frunk til ladekabler

Et plus er bilen frunk – bagagerum i fronten. Her er der plads til ladekablerne. Bagklappen betjenes elektrisk.

Instrumenteringen er ny for Kia – og er én lang digital skærm med integreret touchscreen på 12,9 tommer, hvor man skal hente en masse informationer – og det kræver jo tilvænning. Man skal også vænne sig til mange knapper på selve nøglen.

En stor bil

Bilen kører godt – og som nævnt ganske komfortabelt.

Ujævnheder er den dog ikke så glad for,  for bilen er hårdt affjedret – men den er også tung. Men et avanceret affjedringssystem hjælper.

Og så er der jo størrelsen – den passer ikke ind i en normal parkeringsbås.

Kraftig rekuperation

Der er tre rekuperationstrin plus I-pedal – styres via skiftepladerne bag rattet. Så bilen kan køres nærmest uden brug af bremser i byen.

Bag rattet sidder man i sæder med både varme og ventilation – og det hele styres fra døren. Også rattet er der varme i – og mobiltelefonen oplades trådløst. Der er god støtte i førersædet, som indstilles elektrisk.

Et plus er, at blinklyset aktiverer et kamera, der så viser et billede af, hvad der sker på siden af bilen. Der er ganske mange sikkerhedsassistenter.

Højt sikkerhedsniveau

Vigtigst er nok adaptiv fartpilot – men vi skal også nævne Head-Up-Display, niveauregulering, nødbremse, sidevindsassistent, LED lygter og -kørelys, navigation, blindvinkelassistent, linjevogter, bakkamera, p-assistent, skiltegenkendelse og airbag mellem de forreste sæder.

Men bilen bimler og bamler. Bl.a. skulle jeg holde pause – selvom jeg havde fast greb om rattet. Er frontklappen ikke blevet lukket godt nok, kan bilen kun køre få kilometer i timen.
Garantien på en Kia er fortsat på syv år.

Fakta Kia EV9 LR rwd:
Gear: 1 trin.
Elmotor: 203 hk.
Moment: 350 Nm v. 4.000 omdr.
Træk testbil: Baghjulstræk.
Acc. 0-100 km/t: 9,4 sek.
Topfart: 160 km/t.
Batteripakke: 99,8 kWh.
Rækkevidden WLTP: 563 km.
Forbrug v. test: 22,4 kWh/10 km.
Ladetid AC: Op til ca. 9 timer.
Ladeeffekt AC: op til 11 kW.
Ladetid DC 10-80 pct: 24 minutter.
Ladeeffekt: Op til 230 kW (800 volt).
Køreklar vægt: 2.503 kg.
Totalvægt: 3.070 kg.
Trailervægt med bremser: 900 kg.
Trailervægt uden bremser: 400 kg.
Læssehøjde: 820 mm.
Dæk: Continental Winter Contact 255/60 R19.
Pris hvide plader: Ca. 600.000 kr.
Pris gule plader (uofficielt): Ca. 500.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk