Renault Kangoo Z.E. er en af de få el-biler i Europa, som har solgt rimeligt – om end det totale elbil salg har været meget skuffende.

Så skuffende, at Mitsubishi ifølge udenlandsk prese har sat deres produktion af  i-MiEV og dermed Citroën C-Zero g Peugeot ion på stand-by – og fået Mercedes til at nedtone forventningerne til deres E-Cell Mercedes Vito og har udskudt planerne om at introducere deres nye Citan-varebil i eludgave – som er teknisk identisk med Kangoo Z.E.

Men Renault tror sammen med koncernens andet mærke Nissan på elbilerne i fremtiden – og Renault alene står for 28,2 procent af elbilsalget i Europa. Foruden Kangoo er det Fluence Z.E. (der som den eneste har batteriskifte-system), den spøjse to personers scooter Twizy samt den kompakte Zoe.

Nu er det en år siden, at salget til Kangoo Z.E. blev givet fri, og siden har 5.000 biler forladt samlebåndet i Maubeuge i Nordfrankrig – de 3.000 af dem til hjemmemarkedet. 15 lande sælger den lille elvarebil. Ydermere er der afgivet ordre på 15.000 Kangoo Z.E. af franske virksomheder og offentlige myndigheder

For året 2012 fik den først prisen Årets Varebil I Danmark og kort efter den international Van of the Year pris. Senere har bilen også fået prisen i Irland. Det er I god tråd med, at flere større byer opsætter restriktioner for biler med konventionele diesel og benzinmotorer. Det gælder bl.a. Milano og Toulouse.

I øvrigt er Renault Europas mest solgte varebilsmærke overhovedet med 15,7 procents markedsandel i år. Førstepladsen har man haft siden 1998.
Blandt de mere prominente kunder er champagneproducenten Möet Hennecy i Epernay i Frankrig.  Her begyndte man med at købe en brugt elektrisk Kangoo i 2010, som blev brugt i vinmarkerne. Nu har koncernen købt en ny Z.E., som udfylder behovet for korte ture i marken i rundt i omegnen.

François Lhotte, miljødirektør i Moët Hennessy Champagne mener at Renault har samme respect for innovative produktions processor som Möet Hennecy.

”At køre bilen rundt i byer og i vinmarkerne er som at køre med automatgear. Lithium-ion batterierne lader også hurtigt op – når som helst, og det glæder vores ledelse, siger François  Lhotte.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk