På årets store IAA-transportmesse, som slår dørene op i næste uge i Hannover, vælges som på messen for to år siden “International Cargobike of the Year” – årets ladcykel i Europa.

I løbet af få uger er ansøgerfeltet til den aktuelle udgave af prisen “International Cargobike of the Year” (CABOTY) fyldt op.

19 deltagere

Med 19 deltagende kandidater fra tre klasser er arrangøren, fagtidsskriftet LOGISTRA fra Huss-Verlag i München, meget tilfreds med konkurrencens opstart.

Der er syv lette og syv tunge cykler, som konkurrerer – samt fem cykeltrailere- i klasserne ”Light, Heavy og Trailer.”

Konkurrencen er forberedt sammen med hovedarrangørerne af IAA messen -VDA (de tyske bilproducenter) og den tyske cykellogistikforening i Hannover.

Aflastning af bycentre

“Ladcykler tilbyder et enormt potentiale for at aflaste bycentre for motoriseret leveringstrafik og kan være en intelligent tilføjelse til varevogne og lastbiler,” skriver initiativtager og CABOTY-jurymedlem Johannes Reichel i fagbladet LOGISTRA.

Han mener, at det er vigtigt at tilbyde de overvejende unge virksomheder en platform til at præsentere deres mange innovationer og præsentere dem for det brede messepublikum.

Det afbalancerede felt af deltagere er særligt glædeligt på grund af de tre klasser.

Øge kapaciteten

“Det er vigtigt, at vi også var i stand til at vinde fem trailerproducenter. I tvivlstilfælde repræsenterer trailerne en billig og fleksibel indgang til ladcykellogistikken og kan øge kapaciteten enormt,” siger Reichel.

Sammen med sin jury vil han tage et kig på cyklerne under en fysisk test den 19. september i Hannover – og forsøge at finde de mest økonomisk fornuftige cykler fra det mangfoldige felt af kandidater.

Dansk podieplads i IAA 2022

Vi har i VOTY.dk kun taget et lille udpluk fra deltagerlisten, der øjensynligt ikke har dansk deltagelse i finalen i år.

I 2022 kom den danske Bullitt ladcykel fra Larry vs Harry Long på podiet med en tredjeplads i sin klasse.

 Robust teknologi

I kategorien letvægtscykler konkurrerer vinderen af letvægtsklassen fra IAA messen 2022 – tyske Riese & Müller med den helt nye kompakte lange John Carrie Vario, som har en smart lille fronttaske, eventuelt med et låsbart hængslet låg.

Supercycles leverer prishittet med Super Mighty, som for knap 23.000 kroner er en elektrisk assisteret Long John type uden dikkedarer, men med robust teknologi.

En anden nyhed i opløbet er tyske Sblocs med en to-spors vippeteknologicykel, der ønsker at krydse fordelene og dynamikken ved en “normal” cykel med de praktiske fordele ved en lille cykel foran.

Varevogns-version

Også på vippeteknologi og igen er det tyske firma Max & Mäleon, som ønsker at gøre fordelene ved deres varevognsversion tydelige med hensyn til komfort og køreegenskaber.

“Gamle bekendte” er også DLiWR Pulse, en klassisk og dedikeret leveringscykel med en robust bagagebærer og kasse, som scorer med en lav pris på under de 23.000 kroner samt professionelle bremser.

Norsk deltager

Yoonit Pro Performance har til formål at overføre modellens lette og meget manøvredygtige “korte” Long John-koncept til den kommercielle sektor med en robust frontboks og anhængertræk.

De norsk-tyske kolleger fra CityQ deltager med deres “two-world quad”, som er ret let for en multi-track cykel og fås som både passager- og lastvariant.

Mubea Cargo Pack ruller teknologisk på bilniveau, som har en nyttelast på 300 kilo (600 kg bruttovægt).

Palle-truck koncept

Nyt i trailerkategorien er det interessante og meget robuste Lifter e-palletruck-koncept tyske e2trail i München, som allerede testes i praksis – og åbner op for stykgodstransport for ladcykler, også takket være en nyttelast på 475 kilo.

Nævnes skal også den lette trailerpioner Hinterher være der med sin 155 kilo tunge Hxxxxl, som er blevet suppleret med affjedring og dermed er beregnet til at transportere følsomt gods sikkert.

Hos Zemmi overføres ideen om sættevognen til ladcykelsegmentet og kommer med en enormt nyttelast- og højvolumen på 525 kilo last – med en totalvægt på 630 kilo.

Fakta – dommerne:

Dommer panelet består ud over Johannes Reichel af erfarne cykellogistikeksperter: Martin Schmidt (Cycle Logistics), Thomas Schmitz (VRM CityLogistik), cykelbud Alina Künzel (Veloblitz) og industriel designer Satish Kumar Beella (Haag University of Applied Science).
Vinderne kåres om torsdagen under IAA.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk