(HANNOVER)

IAA transportmessen viste en lang række nye kinesiske køretøjer, som de fleste nok aldrig har hørt om – og nok heller ikke kommer til det.

Men bl.a. den kinesiske producent Feidi Motors havde produkter, som i hvert fald kommer til Europa. Det tyske fagblad Logistra skulle have fået bevidnet, at de kommer til Tyskland. Og man vil gerne udbredes i hele Europa, var meldingen fra standen på IAA.

I Kina er Feidi og hovedselskabet Wuzheng Group, grundlagt i 1961, kendt inden for landbrugsmaskiner.

800 kg nyttelast

Deres elektriske mini-varebil ”e-Enter” og et 3-hjulet elektrisk køretøj ”3MX e-Trike” samt EF3 og EW5, lette elektriske cab-over lastbiler, skulle i første omgang være på vej til Grækenland, hvor man samarbejder med et designfirma.

En 3-hjulet 3MX – som bl.a. fås som renovations-, lad- og boksbil – minder om den italienske Piaggio APE scooter – og kan vende på 4,3 meter.

Den rummer 800 kg. og en rækkevidde på 155 km via sit 21 kWh batteri. Sikkerhedsmæssigt har køretøjet esc stabilitetskontrol.

2 tons mini-varebil

Den elektriske varevogn Enter har en rækkevidde på op til 230 kilometer med et 42 kWh LFP-batteri fra CATL, er rettet mod bytransport – med en nyttelast på et ton fragt. Bilen vejer 2,7 tons.

Lastrummet måler 2.380 x 1.480 x 1.350 mm. Bredden er 1.640 mm, længden er 4.460 mm og højden 1.980 mm. Varerummet er på 4,8 kubikmeter. Sidedøren måler 830×1.200 mm. Der er plads til to europaller.

Der er syv års garanti på batteriet eller 160.000 kilometer. 5 år eller 120.000 km på køretøjet. Egenvægten er 1.480 kg.

5,6 sekunder til 50 km/t

Men 7 kW opladning AC er den opladet på 6,5 timer. Med hurtigladning DC tager det halvanden time.

Der er en synkronmotor på bagakslen med 30 kW kontinuerlig og 60 kW max-effekt samt 225 Nm maksimalt drejningsmoment.

Køretøjet accelererer fra 0-50 km/t på 5,6 sekunder og har et topfart på til 100 km/t.

esc er standard

Der er uafhængig affjedring fortil og stiv bagaksel med bladfjedre. Bilen vender på 5,8 meter. Bilen virker solid og sæderne virker velvoksne.

Sikkerhedsfunktioner omfatter esc samt nødbremse med fodgængergenkendelse og p-advarsel.

Bilen kører på 15 tommer hjul med skivebremser fortil. Der er klimaanlæg, LED kørelys og digital instrumentering.

De små lastbiler

Den lette lastbil e-EF3 er en klassisk har en nyttelast på op til 1.750 kg, som fås i forskellige batterikonfigurationer samt med karosseriudgaver så som kassevogn og chassis.

Den største lastvogn e-EW5 har det mest avancerede design. Den har en synkronmotor og fås med forskellige batterimuligheder.

Der vil blive tilbudt flere typer af opbygninger fra fabrikken – f.eks. med tiplad og som renovationsbil.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk