(HANNOVER)
–
Der bliver større og større fokus på ladcykler til at klare ”last mile” transporten – især i bycentre. Det var tydeligt på årets IAA transportmesse i Hannover i sidste uge.
Her blev prisen ”International Cargobike of the Year” overrakt i tre kategorier – for kommercielt brugte ladcykler og trailere.
VDA, arrangørerne af IAA Transportation 2024 – årets transportmesse i Hannover – havde for første gang indrettet en stor testbane i én af hallerne, hvor de 18 deltagende ladcykler plus cykelanhængere kunne blive prøvekørt.
Alle kunne teste cyklerne
Arrangørerne garanterede et højt niveau af opmærksomhed fra messepublikum. Derudover kunne besøgende teste cyklerne fra de udstillende producenter og prisdeltagerne på ruten.
I denne sammenhæng blev National Bicycle Logistics Conference, som blev afholdt for femte gang, også fuldt integreret i IAA TRANSPORTATION.
Ved overrækkelsen af priserne understregede VDA’s administrerende direktør Jürgen Mindel den voksende betydning af ladcykler i transportmixet. Denne udvikling blev der også taget højde for på dette års IAA.
VDA samarbejde
VDA (den tyske bilindustri) fungerede i samarbejde med den tyske cykellogistikforening (RLVD) som partner for ladcykelprisen, som blev stiftet af fagbladet LOGISTRA fra HUSS-VERLAG i 2019.
”Med omdøbningen af messen til “IAA TRANSPORTATION” har virksomheden udvidet sig til en
platform for hele logistiksektoren og omfatter eksplicit lette køretøjer,” sagde Mindel.
Efter en spændende test på den nye ladcykelbane på IAA TRANSPORTATION i Hannover blev vinderne kåret.
Nye muligheder
”Vinderne havde åbnet nye muligheder for ladcykellogistik. Super Mighty bringer således overkommelige priser til den lette klasse kombineret med robusthed, nem håndtering og fleksibilitet,” sagde redaktør Johannes Reichel fra LOGISTRA.
Ud over LOGISTRA-redaktør Reichel omfattede jurymedlemmerne cykellogistikspecialist Thomas Schmitz fra VRM CityLogistik i Mainz, cykellogistikspecialist Martin Schmidt fra Cycle Logistics i Berlin og ladcykeldesignspecialist Satish Kumar Beella fra Haag University of Applied Sciences samt Aline Künzler, cykelbud hos Veloblitz i Zürich og konsulent hos “velogisch”.
Logistik i indre by
Jurymedlem Martin Schmidt var tilfreds med det høje innovationstempo og producenternes vilje til at eksperimentere og ser frem til pålidelige, robuste og overkommelig teknologi, er der store muligheder for, at ladcyklen kan gøre logistik i indre by lavemissions- og pladsbesparende.
–
Fakta – vinderne:
Vinderne i de enkelte klasser –
–
Lette cargobikes:
1 – Super Cykler Super Mighty.
2 – DLiWR-puls.
3 – Mäx & Mäleon Business Transporter
–
BikeHeavy Cargobikes:
1 – Mubea Cargo Pack.
2 – Antric One Evo.
3 – CityQBike.
–
Trailer:
1 – e2trail Lifter.
2 – Zemmi.
3 – Nüwiel eTrailer
Foto: VDA/Lars Hübner