Pierre-Martin Bos – PBV Director hos Kia Europe – fik scenen for sig selv på eComExpo i Bella Center – efter behørig præsentation af den danske CEO Rasmus Aagaard.

For PBV ”by Kia” er ét af de mest spændende og gennemtænkte projekter, der ´har set dagens lys i årevis. Det er tilmed forberedt til at være selvkørende – når loven tillader det.

Kia har i 25 år været mest kendt for personbiler i Europa – og så pludselig har man sat tidspunkt for lancering.

Køb den om et år

Om et år herhjemme kan man købe den første PV5 udgave. I maj 2025 kan den bestilles i med varerum på 5,0-, 6,5- og 7,5 kubikmeter.

Og man kan få den lakeret i hvilken som helst RAL-farve. Opbygning kan ske både ab fabrik og hos en opbygger.

Bilen ligner stadig en tidlig prototype, men basis er klar – en helt ny elbilplatform til netop varebiler. Det betyder bl.a. en meget fladt batteri, der ikke stjæler plads fra godset.

Skræddersyet

Nu var den så på kort visit i Danmark – i Bella Center – kort efter den havde haft Europapremiere på IAA Transportation messen i Hannover.

PBV står for Platform Beyond Vehicle, og det er meningen, at platformen skal gøre det muligt nemt at lave skræddersyede løsninger til kunder.

Franske Bos fortalte tilskuerne om bilens dyder – bl.a. den lave læssehøjde på 40 cm. – kombineret med en høj varekasse, som betyder god plads. Vælg imellem højde på 1,80- eller 2,10 meter.

Veksellad

På sigt skal man kunne skifte mellem f.eks. Van og taxi via en lille kran som veksellad på lastbiler..

”Ingen bilproducenter har nogensinde haft et lignende projekt – og der er store muligheder. Vi producerer 150.000 enheder på vores nye fabrik i Korea i 2025 og 300.000 enheder i 2031. Allerede i 2027 kan vi så vise den større PV7,” sagde Pierre-Martin Bos.

Alle PBV’er vil også være V2L-kompatible, hvilket gør dem til mobile energienheder, der kan drive bl.a. apparater, værktøj, køleenheder og nødudstyr. Dertil kommer VTG, så man kan få lys i sommerhuset – fra bilen.

I Korea til sommer

Selvom det er en konceptbil, forventes den i høj grad at ligne produktionsmodellerne, som skal lanceres i Korea allerede til sommer.

Fronten vil blive 3-delt, så man billigere kan udbedre skader – ikke en ny løsning for varebiler, men nok i denne klasse.

Man kan lade med 11 kW i AC lader og 150 kW i DC lader – og det tager 30 minutter fra 10- til 80 pct.

Flådestyring

Bilen åbnes med en digital nøgle 2,0 via telefonen – og der er allerede en Kia Android app. Bilen køres tillige med ”steer by wire.”

Kia etablerer også sit eget økosystem til erhvervstrafikken med både salg, service med udvidede åbningstider, lade-infrastruktur og erhvervsfinansiering.

Opdatering vil ske ”over the air” – og man er klar med flådestyringsprogrammer.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk