(HANNOVER)

Danmark fylder stadig meget i bevidstheden hos Pierre-Martin Bos – chef for KIA´s nye elektriske varebilsprojekt PBV,

I fire år – fra 2011 til 2015 – var han chef for Fiat Professional i Danmark. Han er stadig meget vellidt blandt tidligere medarbejdere, som vi har talt med – og har er også selv glad for sine år herhjemme.

”Jeg elsker stadig Danmark,” siger han på dansk – et sprog, som han stadig behersker.

Værdifuldt ophold

For selvom han siden har været rundt i mange jobs i Stellantis-koncernen, hvor Fiat i dag hører under, står Danmark som et værdifuldt ophold i karrieren.

”Jeg husker Danmark som et meget konkurrencepræget land, og jeg er derfor sikker på, at vores PBV-køretøjer og vores service passer godt ind – med optimal udnyttelse af varerummet og god komfort for chaufføren,” siger Pierre-Martin Bos.

Skræddersyede

PBV betyder ”Purpose Beyond Vehicle” – og tidligere nævnte man også betydningen Purpose Build Vehicle. Altså skræddersyede elektriske køretøjer med skalérbar platform.

På sigt også selvkørende.

”Vi er allerede klar til at kunne tilbyde selvkørende køretøjer – men det er et spørgsmål om lovgivning,” siger han.

Varer og personer

Der er i PBV projektet både tale om varebiler og biler til persontransport – bl.a. som taxi – målrettet lokal- og regional transport. KIA vil indenfor få år dække alle typer og størrelser af varebiler.

”Vores nye el-varebiler handler om hurtig opladning og lang rækkevidde. Det handler også om at ændre kundernes ”mindset” – for 75 pct. af vores kunder kører ikke over 230 km om dagen.”

Easy swap

KIA er i PBV’s fase 1, men i fase 3 under betegnelsen Easy Swap vil der også være mulighed for at skifte fra f.eks. varetransport om dagen til taxikørsel om aftenen.

”Vi tror nu mest på, at en bil vil køre i længere perioder som f.eks. varebil – som så efter et salg kan ændres til persontransport. Det vil også betyde meget for optimering af køretøjets TCO,” siger Pierre-Martin Bos.

Med på IAA

PBV er et projekt, hvor KIA tog de første blyantstreger for kun to år siden – og allerede nu er på vej med adskillige modeller, som netop er vist på IAA transportmessen i Hannover.

En dedikeret PBV fabrik skal stå færdig i maj 2025 – og efter salgsstart i Korea bliver de første biler eksporteret til bl.a. Danmark næste efterår. PBV er målrettet hele Verden.

”I mellemtiden arbejder vi målrettet med træning og oplæring af nye medarbejdere – rette folk med den rette opfattelse – både på salgs- og eftermarkedssiden,” siger Pierre Martin Bos.

KIA går sine egne veje

Den første model bliver PV5 – på størrelse med f.eks. Citroën Berlingo. Om to år følger PV7 på størrelse med f.eks. Ford Transit Custom og senere PV9 – på størrelse med f.eks. Mercedes-Benz Sprinter.

På tegnebrættet er også de små PV 1 og PV3 køretøjer på størrelse med eller mindre end f.eks. Fiat Fiorino. PV1 og PV3 bygges på samme platform til bl.a. ”Last Mile” transport.

”Vi er hos KIA gået vores egne veje – og har bygget fleksible køretøjer, som vores kunder behøver: ”Purpose Build” – og ikke køretøjer, som er bygget på eksisterende modeller, som vores konkurrenter har gjort,” siger Pierre-Martin Bos.

Samarbejde med opbygger

I Europa er KIA bl.a. gået i samarbejde med den kendte franske opbygger-virksomhed Petit Forestier – kendt for sine kølebiler.

KIA’s nye PBV-udgaver er varebiler med god plads i varerummet, lille vendediameter, lav læssehøjde og et avanceret design.

Elmotoren sidder fortil og batterierne er placeret under varevognsgulvet. Senere kommer 4×4-udgaver af visse udgaver.

Nye tendenser

PBV-projektet blev vist første gang offentligt på IT-messen CES 24 i Las Vegas i januar – og KIA vil imødekomme forskellige behov og nye tendenser i markedet, såsom elektrisk kurérservice, moderne bildeling, samkørsel og B2B transaktioner takket være dens lastestruktur og en praktisk rummelige kabine.

KIA er sammen med søsterselskabet Hyundai blandt verdens største bilkoncerner – med salg af biler og erhvervskøretøjer over hele verden.

Herhjemme er det primært personbiler, som KIA er kendt for – men KIA sælger varebiler på bl.a. hjemmemarkedet. KIA solgte sidst varebiler herhjemme for ca. 25 år siden – ladvognen K2700 og kassevognen Pregio.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk