(AUBEVOYE)
Når den nye Renault Master præsenteres for første gang på Transportmessen Solutrans i Lyon tirsdag den 21. november, vil det være en væsentlig forbedret varebil i forhold til forgængeren.
Det var jeg vidne til, da jeg som medlem af den internationale Van of the Year jury for nylig havde mulighed for at prøve den elektriske E-TECH udgave af den nye varebil.
Det foregik på Renaults lukkede testbane ved Aubevoye i Normandiet. Som sammenligning kørte jeg også den nuværende udgave.
Embargo
Men da der er embargo i både mine tekniske detaljer og mine indtryk bag rattet til netop 21. november, er det endnu ikke muligt at fortælle om hverken indretning, udstyr eller køreegenskaber.
Ikke mindst bilens ændrede design med forbedret aerodynamik betyder en energibesparelse på E TECH eludgaven på hele 21 pct. – og for dieseludgaven en besparelse på 1,5 liter pr. 100 km.
Her har Renault iøvrigt selv løftet sløret for bilens design, som det kan ses af billedet.
Den “gamle” sælger godt
Tallene er den første forsmag på afløseren på den kendte Master udgave, som havde premiere i 2019. Den stadig sælger godt i Danmark med 105 enheder i oktober og 614 enheder for årets første 10 måneder.
Renault Master sælges både af personbilsforhandlere og gennem Renault Trucks.
Det er takket være et såkaldt “Aerovan” karosseri samt et nyudviklet bremsesystem, at den nye Master kan spare så meget energi i den elektriske version. Besparelsen i dieseludgaven er knap så stor, men lidt har også ret.