Iveco Daily er kendt for at være den mest robuste af de største varebiler med sin rammekonstruktion hentet fra lastbiler.

Nu er den kommet med luftaffjedring, som øger komforten markant.

I 45 år har Iveco bygget deres hard core varebil Daily, som med sin rammekonstruktion er én af markedets allerkraftigste biler på markedet i sin klasse – og i seneste udgave er der gjort ekstra meget ud af kvalitetsfølelsen.

Mest efterspurgt

Vi har prøvet topudgaven med 210 hk og et drejningsmoment på 470 Nm, som sikrer en usædvanligt god trækkraft trods de 600 kg. ballast i bilen, som vi nærmest ikke bemærkede.

Med den store motor er der virkelig gode præstationer – men selv om man cruiser afsted, så er der masser af trækkraft. Også med læs.

Sammen med 180 hk udgaven er det den prøvede 210 hk udgave, der er mest efterspørgsel for herhjemme – begge med tre liter motorer. 180 hk er dog den mest solgte. Prisen på testbilen er på ca. 430.000 kroner eksklusiv moms. Med 180 hk er prisen ca. 390.000 kr.

15 pct. bedre drejningsmoment

Der er tale om optimerede motorer, som sikrer op til 15 pct. forbedret drejningsmoment og seks pct. brændstofbesparelse.

Dertil kommer den automatiske Hi-Matic gearkasse, som 95 pct. af kunderne vælger.

Man kan ikke få kraftudtag fra fabrikken på Daily med automatgear – men det kan eftermonteres.

AirPro luftaffjedring

Som noget nyt kan Daily nu fås med luftaffjedring kaldet AirPro, som dog er ekstraudstyr til 20.000 kroner – men efter at have prøvet det, ville jeg personligt ikke spare de penge set ud fra bilens pris.

Især når man kører med trailer, hvad rigtig mange Daily kunder gør, får man en behagelig kørsel.

For komforten bag rattet er enestående med AirPro – for man mærker slet ikke de mange ujævnheder i vejene på Sydfyn, hvor vi havde henlagt vores test af den seneste Daily.

Reagerer øjeblikkeligt

Helt præcist hedder luftaffjedringen Air-Pro Continuous Damping Control (CDC).

Det er et system, som reagerer øjeblikkeligt på ujævnheder på vejen, og for hver 10 millisekunder beregner det ideelle tryk på hver støddæmper for at levere den bedste dynamiske respons. Vibrationerne er reduceret med 25 pct.

Via knapper bagest i varerummet og i kabinen kan man også hæve og sænke affjedringen efter behov.

Sæder udviklet med NASA

Daily-serien har i øvrigt fået opfrisket kabinen med ny instrumentering og syv tommer touchscreen – og der er kommet helt nye og mere komfortable sæder og nakkestøtter i bilen med en ny type skumopbygning med hukommelse kaldet Memory Foam – udviklet af amerikanske NASA.

Med til at gøre komforten endnu bedre er city mode i forbindelse med servostyringen, der reducerer styreindsatsen med 70 pct.

Det mærkes især i tæt bytrafik, hvor den ret lille vendediameter (for så stor en bil) på 12 meter også er behagelig.

Let adgang

Selve den 12 kubikmeter varekasse i testbilen havde trinbræt både bagpå og ved sidedøren – samt håndtag ved sidedør og ved bagdøre plus LED belysning. Testbilens varerum havde otte fastgørelseskroge.

Den testede AirPro model havde ekstra meget udstyr så som læderrat, aluminiumsfælge, fører- og passager-airbag, p-sensor og elektrisk håndbremse.

Sikkerhedsmæssigt var der LED forlygter, adaptiv fartpilot, nødbremse, sidevinds-assistent, bakkamera, vejbane-assistent og antispinsystem. Dertil både hill descend control og antispin.

Gasdæmpet frontklap

Standardudstyret er dog ikke ringe – med bl.a. affjedret forsæde, varme i forruden, el-sidespejle med varmetågelygter, oliefyr, 270 grader åbning af bagdøre og DAB radio. Desuden var den tunge frontklap udstyret med gasdæmpere.

Testbilerne havde en masse ekstraudstyr så som adaptiv fartpilot, læderrat, nødbremse, elektrisk parkeringsbremse, linjevogter, LED belysning i varerummet, LED lygter og luftaffjedrede sæder.

Stemmestyring

Nyt er også såkaldt ”Driver Pal” med Alexa stemmestyring – opbygget sammen med Amazon – så man f.eks. kan sige ”Alexa – bed MYIVECO om at finde et værksted.”

Alexa kan også kobles som en app på chaufførens mobiltelefon, så man hjemmefra kan planlægge ruter.

Den er fuldt integreret med Alexa-teknologien, der gør, at føreren kan tage sit digitale liv med om bord i bilen, interagere via sin stemme med køretøjet og chauffør-kollektivet samt have adgang til Ivecos opkoblede tjenester.

Tip om kørestil

Desuden tilbydes Driver Pal MYIVECO-funktion, der er udviklet i samarbejde med Amazon Web Services.

Den gør det muligt for chaufførerne at kontrollere køretøjets vedligeholdelsestilstand, indstille og styre navigationssystemet, anmode om assistance om nødvendigt – samt anmode om tip til  kørestil – for at spare brændstof og køre sikkert.

Fem produktionssteder

Efterspørgslen på Daily-serien er fortsat stor – faktisk har Daily for nylig toppet salgslisten over de tungeste varebiler herhjemme – men generelt må man forvente en vis ventetid – frem til begyndelsen af 2024 – hvis man ikke kan finde en lagerbil.

Den italienske bestseller-varebil Iveco Daily kunne for nylig fejre, at 1,6 millioner enheder er rullet af samlebåndet på fabrikken i Suzzara i Mantua regionen i Norditalien.

Iveco Daily produceres udover i Italien også på Vallodolid fabrikken i Spanien, Boumerdes fabrikken i Algeriet, i Sete Lagoas i Brasilien og i Nanjing i Kina.

Faktaboks Iveco Daily 35S21:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.998 ccm.
Ydelse: 210 hk.
Moment: 470 Nm v. 1.500 omdr.
Gear: 8-trins Hi-Matic automatgear.
Totalvægt: 3.500 kg.
Trailervægt: 3.500 omdr.
Affjedring: AirPro luftaffjedring.
Akselafstand: 3.520 mm.
Pris testbil ekskl. moms: Fra ca. 430.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk