VW er med Euro6 modellerne fri for Diesel-Gate problemer, og Tiguan er i seneste 4Motion udgave blevet ganske populær som Van.

Det er snart to år siden, at Diesel Gate smækkede i for VW – netop på tærsklen til Euro6 reglerne, som jo ikke er omfattet af skandalen. Men trods kæmpe bøder og udgifter er VW stadig på banen og sælger biler som aldrig før. Ikke mindst takket været VW’s høje kvalitetsniveau.

Vi har prøvet Tiguan, VW’s SUV/Crossover model, som prismæssigt er en klasse over bl.a. Nissans bestseller i klassen, Qashqai – også prismæssigt. Men som Van udvandes prisforskellen – og det forklarer nok, at Tiguan som gulpladebil har ganske pæn succes herhjemme.

187 Tiguan som Van

I årets første seks måneder blev der solgt 187 Tiguan Van – 16 mere end Nissan Qashqai Van og af ombyggede personbiler kun overgået af VW Touran og Ford C-Max med henholdsvis 242- og 222 enheder. Lige over lå i øvrigt kassevognen Peugeot Boxer med 221 enheder.

Testbilen var med 2-liters 150 hk dieselmotor med 4Motion (Haldex firehjulstræk), som automatisk fordeler kræfterne til de hjul, som har mest behov. Så selv om den ikke kan bide skeer med en Amarok i terrænet, så klarer den fint mindre udfordringer på byggepladsen eller ved golfbanen.

4Motion Active Control er udformet med drejeknap, så man kan vælge bedste opsætning til underlaget – hvad enten man er på landevej, kører på sne, på grus eller i bjerge.

Manuelt styret automatgear

340 Nm er momentet i denne motor, som man har masser af glæde af i dagligdagen. Den har en blød motorgang, stop/start system og letgående 7 trins DSG automat-gear, der kan betjenes manuelt via skifteplader bag rattet.

Præstationerne er måske ikke imponerende, men tilfredsstillende med 9,3 sekunder til 100 km/t og 200 km/t på toppen. 17,9 km/l er også pænt for den lette firhjulstrækker. Med Euro6 maskine er der valgt AdBlue tilsætning, som tankes seperat.

Tiguan i seneste udgave har fået VW’s nyeste DNA med Passat a like kølergrill med LED signatur kørelys. Det gælder også de skråt afskårne og smalle baglygter.

Beskeden merpris

Testbilen var proppet med ekstraudstyr – og vi kan ikke komme ind på alle detaljer – men for over 100.000 kr. plus moms oven i bilens pris på 293.000 kr. plus moms med Comfortline udstyr.

Springet op til Highline udstyret i Van udgaven er beskedne 21.000 kr. plus moms – og her er en del af ekstraudstyret fra Comfortline standard.

Van-rabat batter altid på prissedlen – således havde bilen panorama-glastag, der kan åbnes, for kun ca. 13.000 kr. plus moms og elektrisk betjent bagklap til knap 4.000 kr. plus moms og knap 9.000 kr. for parkerings-assistent. Navigation kostede knap 6.000 kr.

Standard nødbremsesystem

Man sidder utroligt komfortabelt – og højt – i de skålformede alcantara/stof-sæder – og oversigten over instrumenterne er forbilledlig. Den er nu tro mod de fleste andre VW produkter bl.a. med fladt rat i bunden og stor 12,3 tommer infotainment skærm med navigation plus digitale informationer mellem urene.

Sikkerheden er naturligvis i orden – med automatisk nødbremsesystem med fodgænger-genkendelse, linjevogter og en motorhjælm, der springer fem cm. op og afbøde slaget for bløde trafikanter.

Varerummet er blevet større – og bilen lidt lavere end før. Frihøjden er nu 20 cm – og læssehøjden 76 cm. Nævnes skal aflæggeplads under forsæderne, midterboks, et stort rum under varerumsgulvet samt handskerum (dog uden lås). Forkromede tagbøjler er standard.

Trailervægten er 2,5 tons, så det kan være en forklaring på bilens succes som Van. Testbilen havde desuden automatisk bagklap – rart, når man nærmer sig bilen med belæsset med materialer og pakker.

Tekniske data VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 340 Nm v. 1.750 omdr.
Gear: 7 trins DSG automatgear.
Acc. 0-100 km/t: 9,3 sek.
Topfart: 200 km/t.
Forbrugssnit: 17,9 km/l.
CO2 udslip: 147 g/km.
Trailervægt: 2,5 tons.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Læssehøjde: 72 cm. (ingen negativ læssekant).
Dæk testbil: Michelin Lattitude 225/50 R19.
Fabriksgaranti: 2 år.Pris testbil m. Comforline: 292.497 kr. plus moms

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk