Salget i Europa har øget med 13 pct. siden Ford begyndte at tilbyde automatgear til Ford Transit-serien.

I Danmark er salget af Ford Transit Custom bare gået én vej siden lanceringen i 2012: Fremad.

Og for at fastholde succesen har Ford over flere trin forbedret bestselleren – i fjor med nye EcoBlue dieselmotorer på to liter, som i snit er 13 pct. mere økonomiske – men samtidig langt mere smidige.

Gearkasse fra USA

Automatgear kom med i fjor, og i dag er 13 pct. af de producerede Transit modeller med automatgear, som er af torque converter typen – en gearkasse, som Ford Europe har hentet i moderlandet USA.

Sikkerhedspakker med bl.a. nødbremsesystem tilbydes også til kunderne, men her er de fleste af dem konservative og fokuserer meget på pris – men hver tiende vælger dog den ekstra sikkerhed.

I år er turen så kommet til designet – og her har Fords valgt at differentiere designet på varebilen Transit Custom og på minibussen Tourneo. Især ses det på frontgrill’en, hvor Tourneo har fem forkromede tværribber, mens varebilen har tre matte tværribber.

Særlig Sport-udgave

”Ellers har vi samme fire udstyrsniveauer i de to køretøjer – hvor vi nu også tilbyder en Sport udgave med særlige farver og fartstriber. Instrumenteringen svarer stort set til Fords personbiler – og bl.a. bilens touchscreen kendes også i den nye Fiesta. Men kan vælge standard fire tommer skærm eller otte tommer skærm. I Van modellen er aflæggerum ikke som i Tourneo udstyret med låger. Begge versioner fås med SYNC connectivity-systemet,” siger chefen for udviklingen af den nye Transit-generation, Marcus Penn.

Han understreger, at den nuværende Transit på ingen måde sakker bagud i forhold til konkurrenterne, men i den kommende nye Transit er den overordnede kvalitet i bl.a. kabinen væsentligt øget.

Luft til Kombi

Især Tourneo udgaven har vi gjort ekstra meget ud af med mulighed for enkeltsæder bagtil, hvor midtersæderne kan tages ud for øget rejsekomfort. I Tourneo er interessen for luftaffjedring meget stor – luft fås dog også i nogle Kombi-udgaver.

”I det hele taget er sæderne i hele Custom serien blevet forbedrede med mere større i forsæderne såvel som i bagsæderne i Tourneo,” siger Marcus Penn.

Firehjulstræk fås dog ikke til Custom, men til 2 Tons modellen – hvor bl.a. elektricitetsselskaber har investeret i dette udstyr.

Den nye Transit Custom serie, der især kendes på de dynamiske og slanke forlygter med LED signaturlys, kommer til Danmark næste forår.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk