(LYON)

Én af de største tyske akselproducenter, BPW, har sammen med den tyske producent af opbygninger til erhvervskøetøjer, Paul GmbH, udviklet en let, elektrisk lastbil på 7,5 tons – med sigte på bydistribution.

Navnet på det nye køretøj er BAX, som allerede har fået de første miljø-priser.

Rækkevidde op til 200 km

BPW har udviklet de særlige e-bagaksler med integreret el-motor, som er den centrale del af køretøjet, samt batterierne på 126 kWh. BAX har en rækkevidde på op til 200 kilometer. Opladning via 100 kW jævnstrøms-lynlader er 80 pct. på en time.

Paul GmbH har stået for opbygning af chassiset. Førerhuset af cab-over typen er købt af japanske Isuzu, som selv anvender det til deres N-serie lastbiler.

Vi har ikke kørt i bilen endnu, men fået køretøjet gennemgået af ingeniører på BPW’s stand på Solutrans-messen i franske Lyon forleden.

Luftaffjedring

Der er gjort ekstra meget ud af komfort – f.eks. med luftaffjedring, som også kommer pakkerne til gode.

Dertil har BAX en del assistentsystemer – således bakkamera, blindvinkelalarm, Sideguard Assist, linjevogter, Emergency Brake Assist. Dertil kommer ABS, ESP, ASR og en nødbremseassistent.

Indstigning over forhjulet

Men indstigningen er som i andre Cab-over bilmodeller lidt akavet, da man stiger op over forhjulene, som kendes fra andre lastbiler af samme type – f.eks. Fuso Canter.

Men naturligvis lettere adgang end i en lastbil – og så er udsynet godt. Producenterne peger dog på, at man som chauffør er i øjenhøjde med cyklister og fodgængere.

Der er også varme i sæder og aircondition samt Apple CarPlay og Android Auto.

Telematik-portal

Takket være standard GPS-system med telematik behøver flådestyringsfolk ikke at distrahere chaufføren fra arbejde med konstante opkald.

For på telematikportalen kan de altid se online, hvor føreren er, og om nyttelasten er udnyttet tilstrækkelig  – eller om bilen kan rumme yderligere fragt.

Tur- og transportstyrings-systemer kan også integreres i systemet.

Batterier i midten

Batterierne fra BPW er ikke kun crash-testet i henhold til ECE R 100 standarden. De blev placeret i midten af køretøjet og dermed i en afstand fra mulige påkørselsskader. Arrangementet af batterierne sikrer også en god vægtfordeling.

Der er også tænkt på forholdet mellem nyttelast på op til tre tons og tilladt totalvægt – og som 7,5 tons køretøj kan bilen transportere mere gods end traditionelle varebiler.

Dertil kommer det nærmest ikke eksisterende støjniveau.

Udviklet sammen med brugerne

Paul GmbH foretager hvert år karosseriopbygninger, forlængelse af rammer, chassis-konfigurationer og akselmodifikationer på op mod 1.000 køretøjer og trailere samt varebiler.
BPW er storleverandør af aksler til både lastbiler og trailere.

BAX er udviklet i tæt samarbejde med speditører, chauffører, shippingfolk og fragtfolk – og sikrer god lastevne, rækkevidde, ladetid, netopkobling og enkel dagligdag for brugerne er meldingen fra BPW og Paul GmbH.

En dansk lancering er vi ikke bekendt med endnu.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk