Leasing af biler er ofte forbundet med faste perioder på sjældent under to år, men i det danskejede selskab Europcar (ejet af Karsten Ree) stiller tingene sig anderledes – her kan man lease en varebil i en meget kort periode – og bilen kan man næsten få fra dag til dag.

”Det hænger sammen med, at vi er et udlejningsselskab, der også arbejder med leasing. I et traditionelt leasingselskab køber man biler ind, når aftalen er indgået. Vi køber hele tiden biler til vores udlejningsforretning – men bilerne kan også bruges i vores leasing-virksomhed, siger Mads Munch, leasingchef hos Europcar i Danmark.

Svært at beregne
Det er nemt at få oplyst, hvad det koster at lease en varebil. At beregne, hvad det koster at komme ud af en leasingkontrakt er anderledes, men hos Europcar har man fra starten fået information om, hvad det koster – og således inden aftalen underskrives. Andre selskaber beregner det først, når bilen er solgt på en auktion.

”Vi har mulighed for at trække en leasingbil over til udlejning, hvis kontrakten ikke holder. Det er derfor, vi kører med en meget standardiseret flåde – højst med en reolopbygning og i en standardfarve, i reglen hvid. Det er også derfor, vi kan være så fleksible – og også kan lease varebiler ud i meget korte perioder,” siger Mads Munch.

Kan kan være få mærker
Selskabet ville ikke kunne konkurrere, hvis ikke der var meget få mærker at vælge imellem. Så man kan måske ikke få et bestemt bilmærke – men altid et andet bilmærke i den ønskede størrelse, som spænder fra 3- til 57 kubikmeter varerum. Og så er der 40 Europcar-kontorer herhjemme.

”Vi kan i reglen opfylde 90 procent af kundens umiddelbare ønsker. Fidusen er, at der nok altid er en bil på lager, der kan bruges. Nye, mindre virksomheder kan i reglen med fordel lease hos os, og det gælder også firmaer med skiftende opgaver som entreprenører og vikarbureauer,” siger Mads Munch.

Vælger bedste – ikke laveste pris
Europcar vælger ikke deres varebiler efter laveste pris alene – men efter bedste pris, hvor der er lavest afskrivning. Man skifter cirka 500 varebiler hvert år – når der fortsat er penge i den brugte bil, og inden reparationerne for alvor dukker op.

”Der er større fordele ved at lease en varebil end en personbil. Varebilen har ingen skjulte omkostninger og momsen kan trækkes helt ud. Af vores 2.000 varebiler er omkring en fjerdedel på leasingkontrakter. Vi bliver dygtigere dag for dag – og det er væsentligt at sprede flåden. Men vi siger også nej ind imellem, når vi vurderer, at risikoen er for stor,” siger Mads Munch.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk