Referencelisten er lang og kunderne geografisk landsdækkende hos Dansk Emballage i Gislinge ved Holbæk.

”Det grønne firma har nu i snart 20 år specialiseret sig at vaske og renovere alle typer industri emballage, siger Brian Lind, der ejer Dansk Emballage.

Men firmaet håndterer ikke pap og papir, men især store palletanke, som anvendes i en lang række virksomheder – til alle former for væsker, bl.a. til kemi, lim, lak, gødning, fødevarer og farve industrien.

Blandt kunderne er Novozymes, Flint group, Esti Chem, Kemetyl, Novodan og Dangødning.

Indsamler brugte palletanke
Dansk Emballage primære forretning består i at indsamle brugte palletanke og renoverer dem til genanvendelse i industrien. Tankene vaskes på godkendt vaskeri-både hos Fruergård i Glostup og hos Kalundborg Cleaning. Tanke, der har indeholdt fødevarer, vaskes på eget vaskeri i Fårevejle.

Når tankene er renset og trykprøvet, er de klar til genfyldning hos kunden. Palletanke er typisk i omløb to-tre år, og efter denne periode tages de ud af ”systemet”.

Kasserede inderbeholdere køres til forbrænding – og er populære hos forbrændingsanstalter. Polyethylen har nemlig større brændværdi end olie.

Ny inderbeholder
Det brugte bur udstyres med en ny inderbeholder – og er så klar til brug igen. Det giver store besparelser for kunden at anvende renoverede palletanke, og det sparer en masse på verdens ressourcer.

Dansk Emballage sælger også nye tanke fra den tyske producent Schütz. Udover palletanke sælger og renoverer man også stål- og plast tromler, lågfade og paller.

Der er fire ansatte i firmaet – bl.a. Brian Lind’s hustru Gitte, som bestyrer Fårevejle afdelingen for rensning af de containere, der bruges til fødevarer.

Flere vognmandsfirmaer
Flere vognmandsfirmaer er involveret i det store logistikarbejde, bl.a. Lynbudet i Mariager, til at få fragtet de mange tanke rundt mellem Dansk Emballage, deres kunder, rensningsfirmaer og tilbage igen. Fragtarbejdet foregår i reglen med en stor trækker og gardintrailer.

Selv har firmaet netop købt en ny Renault D18 lastbil med plads til 36 palletanke i to lag. Bilen er en ”brandbil,” der bruges i akutte tilfælde, når en kunde skal have en hurtig leverance.

Det er ikke kun Dansk Emballage, der har en grøn profil. Det har deres kunder også – og det betyder meget i vore dage.

Fakta – genbrug af palletanke:

Firmaet Schütz begyndte at producere de kendte IBC palletanke i Tyskland i 1976 – og fire år senere kunne man garantere et retursystem. I 1992 indledtes selskabets Ticket System på verdensplan med et avanceret retursystem. Man har 30 renovations-lokaliteter world-wide – dog ikke i Danmark, hvor man har et tæt samarbejde med Dansk Emballage.

Ved at genanvende polyethylen-beholderne opnår Schütz på verdensplan en CO2 reduktion på 23.550 tons om året. For hver palletank drejer det sig om 4,28 kg. CO2. En palletank med palle, beholder og stålgitter udleder 121,23 kg CO2 – mens en renset palletank kun udleder 21,94 kg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk