Den er super hot som kandidat til både Car of the Year og Årets Bil 2025 – og de næste to uger kan man så møde den de to mest centrale og tæt befolkede steder i Danmark.

Men nyheden, som er elektrisk, kommer til salg i januar – og kan bestilles nu – får ikke premiere på årets eCarExpo messe i Bella Center næste weekend.

Konkurrent til lokal-toget

Den får derimod premiere på Københavns Hovedbanegård – endda under uret – her til eftermiddag og de næste to dage.

Og næste weekend er det så alle, der kommer igennem Aarhus hovedbanegård, der kan se den udstillet.

Spændende sted – for netop lokal-toget er en konkurrent til den nye mini-elbil

Mini elbilen Inster

Vi taler om Hyundais nye mini-elbil Inster i A-segment klassen – med et super spændende design med firkantede pixel-lygter for og bag. Den er ganske vist lille udvendig, men som er enorm inden døre.

I første omgang som 4-personers med bagsædeplads som en stor luksusbil – mens senere kommer den som 5-dørs udgave og endda som en Cross udgave – dog med samme frihøjde.

Stor inden døre

Den er også stor nok inden døre til at blive en varebil med 1.059 liter med sæderne slået ned – og længden deromme er  tæt på halvanden meter.

Men med bagsæder kan man laste mellem 283- og 351 liter. Under gulvet bagi er der dog ydermere et stort rum, hvor selv elkablerne kun fylder et hjørne. Læssehøjden er 780 mm.

Der kan ikke køre med trailer – men man kan få cykelholder for 10.000 kroner.

Mange målgrupper

Men fire voksne i bilen – er der ikke meget nyttelast at gøre godt med – men den er fin som lille bybil – måler kun godt 2,8 meter i længden – og målgrupperne er mange.

Både ældre – som vil elske det høje indstigning – og helt unge for størrelsen og pladsen. Tag så kommunerne, som vil elske den som hjemmehjælp.

Inster er bilen til by- og omegnskørsel. Den kan godt klare en tur på tværs af landet – med en enkelt opladning.

Op til 370 km rækkevidde

Rækkevidden er mellem 327- til 370 km med henholdsvis 42- og 49 kWh batteri efter WLTP metoden.

Prisen har vi før nævnt – og nu er de fast. Basisudgaven Essentiel koster lige under 180.000 kroner – mens udgaven Advanced koster 208.000 kroner.

Masser af udstyrsmuligheder

Læg dertil en masse pakker og optioner, så man kan få skræddersyet sin Inster.

Vi kan bl.a. nævne avanceret ekstraudstyr som vippe/skyde glastag, 17 tommer alufælge (standard er 15 tommer), tagræling, foldbare sæder, to 10,25 tommer digitale skærme, trådløs opladning af mobiltelefon, VTL adapter, armlæn, længdejusterbart bagsæde og 14 grader indstilleligt ryglæn.

Varmepumpe ekstra

Listen over ekstraudstyr er lang – og man kan undre sig over, at varmepumpe og batterivarmer ikke er standard – men koster ekstra 7.000 kroner – for det ville nedsætte slid på batteriet.

Sikkerhedsniveauet er til gengæld højt – inklusive adaptiv fartpilot, højt stoplys, LED forlygter, 360 graders kamera, varme i rat og sæder, automatisk nødbremse, linjevogter, navigation og regnsensor.

4 timer i wall-box’en

Hjemme i Wall-boxen tager det ca. 4 timer at lade op fra 0- til 100 pct. DC ladning tager 30 minutter fra 10 til 80 pct.

Vi prøvede bilen i forbindelse med testarbejdet til Årets Bi i Danmark – og som alle elbiler er den ret kvik. Topfart opgives til 140/150 km/t og den når 100 km/t på 11,7/10,6 sekunder.

Den har uafhængig affjedring fortil og se mini-uafhængig affjedring bag. Der er rekuperering via skifteplader bag rattet.

Der er fem års garanti uden kilometerbegrænsning – og otte års garanti på batteriet eller 160.000 km.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk