Hyundai rykker nu op i en større klasse med deres store firehjulstrækker Santa Fe, der kommer til Europa næste år.

Den koreanske bilkoncern har netop løftet sløret for femte generation af bilen, der i mange år var bestseller som gulplade-udgave herhjemme.

Siden har bl.a. en ny bilbeskatning ændret populariteten af de store firehjulstrækkere herhjemme, så det mest er professionelle brugere, der køber dem.

Konkurrent fra egne rækker

Santa Fe har gennem årene også ændret målgruppe – og seneste udgave har fået en hård konkurrent fra Hyundai selv i form af den seneste Tucson model, der har samme plug-in hybrid drivline som Santa Fe – og koster 160.000 kroner mindre.

Den nye model fortsætter med formentlig samme drivline – i hvert fald 1,6 liters benzinmotor med plug in hybrid teknik og måske de samme 265 hk i system-ydelse inklusive elmotoren.

Drejningsmomentet i dag er 265 Nm – og kørsel på ren el 58 km.

Chanceløs som hybrid

Den nye udgave har bl.a. en 6-trins automat gearkasse.  Bilen fås også med hybridteknik, men med statstilskud til Plug In hybridbiler er hybridbilen nærmest chanceløs.

Tidligere var diesel populært – men det fås nok fremover kun i lande udenfor Europa – bl.a. Fjernøsten og Afrika.

Santa Fe er i nyeste snit vokset en hel del – og fås, hvis den kommer til Danmark, med tre rækker sæder og plads til syv personer.

12,3 tommer touchscreen

Bilen har en akselafstand på 2.815 mm. I den nuværende model er akselafstanden på 2.770 mm. Pladsen på anden- og tredje rækker er lidt bedre – og man sidder heller ikke så lodret bagest – ifølge Hyundai.

I kabinen er der dobbelt trådløst opladningssystem til smartphones – og som den første Hyundai kommer Santa Fe med en buet touchscreen på 12,3-tommer.

En Santa Fe i dag koster i plug-in udgave cirka 500.000 kroner – men da bilen er helt ændret og meget større, må man formode, at den nye generation koster mere, end det er tilfældet i dag.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk