Efter fire millioner test-kilometer i Schweiz kommer den første brintlastbil i Europa, Hyundai Xcient, nu til Tyskland, som skal være en døråbner for hele Europa.

Der er tale om syv tyske virksomheder, der vil indsætte 27 brintlastbiler på deres transportopgaver.

I Schweiz blev brintlastbilerne finansieret af det lokale transportministerium. I Tyskland er det Forbundsministeriet for digitale anliggender og transport (BMDV), der vil fremme brugen af tunge, grønne erhvervskøretøjer.

1,6 mia. euro12 mia. kroner

BMDV støtter indkøb af miljøvenlige erhvervskøretøjer frem til 2024 med et samlet budget på 12 mia kroner (1,6 milliarder euro.)

Tyskland er det største marked for erhvervskøretøjer i Europa.

Udvider forretningen

“Vi er glade for at kunne lancere Hyundai Xcient Fuel Cell på det tyske marked. Hyundai udnytter denne mulighed for at udvide sin forretning på det europæiske marked. Vi støtter også Tysklands bestræbelser på at nå sine klimaneutrale mål,” siger Mark Freymueller, Senior Vice President og Head of Commercial Vehicle Business Innovation hos Hyundai Motor Company.

I august 2021, efter godkendelse fra Europa-Kommissionen, annoncerede BMDV sine finansieringsretningslinjer for erhvervskøretøjer med alternative drivliner. Tilskuddene er tilgængelige for batteri-, brændselscelle- og hybride elbiler.

Søgte om finansiering

Hyundais syv tyske kunder søgte i første omgang om finansiering.

Hyundai Hydrogen Mobility, et joint venture mellem Hyundai Motor Company og det schweiziske selskab H2 Energy, har grundlagt Hyundai Hydrogen Mobility Germany GmbH (HHMG) som et uafhængigt selskab for aktivt at fremme sin indtræden på markedet for brintdrevne erhvervskøretøjer i Tyskland.

180 kW system

HHMG overtager det lokale markedssalg, brinttankstationer og kundeservice samt særlige køretøjspartnerskaber.

Brændselscellelastbilen er udstyret med et 180 kW brintbrændselscellesystem med to 90 kW stakke hver.

Brændselscellesystemets levetid samt køretøjets samlede brændstofeffektivitet er udviklet til at imødekomme kravene fra kommercielle flådekunder, er meldingen fra HHMG.

Drejningsmoment på 2.237 Nm

Elmotoren yder 350 kW med et maksimalt drejningsmoment på 2.237 Nm. Det er beregnet til at muliggøre gode køreegenskaber selv på skråninger og nedkørsler i bjergområder.

Med syv brinttanke tilbyder køretøjet en samlet lagerkapacitet på omkring 31 kg brint, og en 72 kWh batteripakke bestående af tre højtydende batterier, der også fungerer som en ekstra energikilde.

Producenten angiver den maksimale rækkevidde på omkring 400 kilometer. De syv brinttanke kan genopfyldes fuldstændigt på cirka otte til 20 minutter afhængigt af omgivelsestemperaturen.

Verdens første

Med denne rækkevidde og hurtig tankning ses brændselscelleteknologi som en ideel løsning til tung trafik.

Hyundai Xcient, der blev præsenteret i 2020, er verdens første masseproducerede brintdrevne elektriske lastbil til tung trafik.

Indtil videre er 47 køretøjer i brug for 45 kunder i Schweiz, hvor de har kørt de nævnte fire millioner kilometer ved udgangen af juni måned i år.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk