Otte måneder før reglerne for de nye Euro 6 miljøbestemmelser træder i kraft er hollandske DAF klar med et fuldt program, der opfylder reglerne.

DAF starter produktionen af den nye DAF Euro 6 CF med PACCAR MX-13 motoren i juni 2013, og derefter følger modeller udstyret med PACCAR MX-11 motoren i efteråret.

Versionen med PACCAR PX-7 motoren vil blive tilføjet CF programmet primo 2014. Den nye Euro 6 LF går i produktion i fjerde kvartal af 2013.

Største DAF investering
XF blev vist på IAA messen i fjor. Nu følger regionalbilen CF med 18-44 tons og distributionsbilen LF på 7,5 til 19 tons med samme design-DNA – dels med nye motorer, nye for- og bagaksler, ny affjedring, dels med nye chassis’er og nyt interiør med bedre sæd og ny instrumentering.

Euro 6 programmet er det største investeringsprogram i DAF’s 85 årige historie.

Ny generation af motorer
Der er tale om en ny generation af PACCAR motorer, herunder de nye PACCAR MX-11 og PACCAR MX-13 motorer – med common rail indsprøjtning, turbolader med variabel geometri, EGR, SCR og partikelfilter.

Præstationerne går fra 150 til 510 hk.  Dertil kommer forbedrede AS Tronic automat-gearkasser. Udvendigt kan man nu få LED-lysteknologi

Det nye design hjælper til maksimal køling af motoren og optimal aerodynamik.

5 tommer farveskærm
Midt i instrumentbrættet sidder et 5-tommers farveskærm, der giver oplysninger på 32 sprog om alle vitale køretøjs- og motorfunktioner, og som også hjælper chaufføren med at køre så økonomisk som muligt.

PACCAR motorerne fås som PX-5, PX-7, MX- 11 og MX-13) med ydelser fra 112 kW (150 hk) til 375 kW (510 hk). De nye PACCAR motorer har en helt ny motorblok.

Bruger ikke mere brændstof
Brændstofforbruget for Euro 6-modellerne er lige så lavt som for de meget konkurrencedygtige Euro 5 (ATe) modeller. Den store oliesump giver lange serviceintervaller (LF: max. 60.000 km, CF: max. 150.000 km) og sikrer maksimal driftstid.

Selv om de nye PACCAR motorer alle er forskellige med hensyn til deres design, har de adskillige væsentlige nyskabelser til fælles.

Alle motorer er udstyret med en multirem og en ventilator, der trækkes direkte af krumtapakslen uden et mellemliggende drev, hvilket sparer på vedligeholdsudgifter, forbedrer driftssikkerheden og reducerer vægt og brændstofforbrug. Bundkarret er fremstillet af syntetisk materiale, hvilket reducerer vægten og støjen.

Nem vedligeholdelse
På PACCAR MX-11 og MX-13 motorer, er brændstoffilter og vandudskiller blevet kombineret i en enkelt enhed, som er monteret direkte på motoren for nem vedligeholdelse.

Derudover er oliekøleren – kombineret med oliefilteret i et enkelt modul – fremstillet af rustfrit stål for at gøre den endnu mere robust.

Ledningsnettene er er designet for at sikre maksimal driftssikkerhed, er enestående i lastbilbranchen.

Flere typer gearkasser
De nye Euro 6 LF og CF leveres med 5, 6, 9 eller 12-trins manuel transmission som standard, afhængigt af modellen.

Til CF kan en 16-trins manuel gearkasse bestilles som ekstraudstyr-  ligesom AS Tronic automat-gearkassen med 6, 12 og 16 trin. 12 og 16 trins AS Tronic gearkassen har en række særlige funktioner, som er unikke for DAF, såsom EcoRoll (som tillader styret downhill kørsel uden at koble ud).

Lettere bagaksel
En ny, lettere bagaksel kan leveres til Euro 6 CF for vogntogs-vægte på op til 44 tons og drejningsmomenter på op til 2.300 Nm. Anvendelsen af en Stabilink konstruktion er helt ny.

Integration af denne anti-roll stabilisator funktion i affjedringen bagtil skaber optimal stivhed og stabilitet og giver en betydelig vægtbesparelse.

Den mest markante nyskabelse er, at chassiset er en enkeltvægs-konstruktion, der holder egenvægten så lav som muligt – af højkvalitetsstål for at opnå maksimal styrke.

FAKTA:

Den nye 4,5-liters fire-cylindrede PACCAR PX-5 motor leveres med motorer mellem 150 og 210 hk til DAF Euro 6 LF – med moment på 580. 700 og 760 Nm.
Den nye 6,7 liters 6-cylindrede PACCAR PX-7 motor til LF og CF yder mellem 220 og 310 hk – med et moment på 850- til 1.100 omdrejninger.
Den nye 10,8 liters PACCAR MX 11 motor til CF yder fra 290 til 440 hk og et moment mellem 1.200- og 2.100 Nm.
Endelig yder den nye 12,9 liters PACCAR MX 13 motor til CF mellem 410- og 510 hk og med moment på mellem 2.000- og 2.500 omdrejninger.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk