DAF arbejder på, at deres mest effektive trækkere og forvogne kan opnå betegnelsen “Efficiency Champion”.

Et særligt skilt på siden af førerhuset angiver, at lastbilen udnytter hver eneste dråbe brændstof optimalt.

Da New Generation DAF lastbilerne blev introduceret, var de 10 pct. mere effektive end deres allerede meget effektive forgængere.

Forbedrede lastbiler

Takket være en række innovationer sidste efterår er brændstofbesparelserne blevet øget med yderligere 3 pct.

Yderligere optimering af drivlinjen har bidraget betydeligt til et reduceret brændstofforbrug. Samtidig er standardfunktionerne i New Generation DAF lastbilerne blevet udvidet.

De omfatter nu digitale spejle, en komplet aerodynamikpakke, dæk med lav rullemodstand og intelligent fartpilot – alt sammen med henblik på at øge brændstofeffektiviteten og reducere CO2-udledningen.

Tyske krav

Alle DAF trækkere og forvogne til langdistancetransport konfigureres som “Efficiency Champion”, forudsat at lastbilen opfylder minimumskravene til Maut-klasse 3, som er det tyske vejbetalingssystem for lastbiler.

DAF forhandlere bruger det såkaldte TOPEC-program til at konfigurere lastbiler til specifikke anvendelser.

Dermed kan de demonstrere overfor kunderne, hvad valg af eksempelvis en hurtigere bagakselreduktion eller mindre brændstoftanke kan betyde for brændstofforbruget og CO2-udledningen.

Lavere CO2-udladning

En optimal specifikation og registrering inden den 1. juli i år vil give en fordel i det tyske Maut-system for hver kilometer, der køres de næste seks år.

”Efficiency Champions viser, hvor vigtige køretøjsspecifikationerne er for at opnå det lavest mulige brændstofforbrug og den lavest mulige CO2-udledning,” siger Bart Bosmans, medlem af bestyrelsen for DAF Trucks med ansvar for markedsføring og salg.

Han understreger, at DAF Trucks hver dag arbejder på at gøre de hollandske lastbiler endnu mere effektive.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk