(JÖNKÖPING)
64-, 68 eller 74 tons totalvægt ? Svenske politikere er ikke helt enige endnu, hvad et svensk vogntog må veje fremover. I dag er det 60 tons – så det er givet, at der er brug for nye trailere.
I hvert fald gør det ikke noget at forberede sig, så da Lastbil 2014 blev gennemført på Elmia Messen i Jönköping, var der stort ryk ind af danske karosserivirksomheder – og flere for allerførste gang på den svenske messe.
”Vi var med for første gang i år, og vi forventer os meget. Vi har allerede en del svenske kunder – og udstiller også flere af disse AMT-trailere. Men indtil nu har det meget været lastbilsforhandlere herovre, som har været mellemmænd. Det er bedre at handle direkte med os, så vi bedre kan skræddersy løsninger for de svenske kunder,” sagde Morten Tang, adm. direktør i MTDK A/S i Randers.
For Morten Tang er det svenske marked vigtigt – ligesom det norske. Derfor tog han til messe i Oslo lige efter Elmia messen.
80 pvt. i Danmark
”Der er stadig Danmark, der er størst med 75-80 pct. af salget – men vi vil gerne gøre mere på eksportsiden. Derfor var vi på Elmia. Vores trailere er bl.a. væsentligt lettere end vores svenske konkurrenters – fordi vægten ikke har haft samme betydning i Sverige som i Danmark gennem årene,” sagde Morten Tang.
Tre andre udstillere fra Danmark var med for første gang – og havde slået sig sammen om en fælles stand, hvor trailerne kunne stå i hjørnerne og så kunne kunderne komme ind i midten. Det var Skelhøje Vognfabrik A/S i Vestjylland, Albjerg’s Maskintec A/S på Fyn og Brødrene Platz A/S i Sønderjylland.
”Vi har specialiseret os i trailere med tre-vejs tip, som tipper bagud og til siderne. I Sverige er det mest bagud, der tippes, så det var nyt på Elmia – og vi havde da også pænt besøg. Min mavefornemmelse er i hvert fald god. Allerede da vi dukkede op på Elmia hjemmeside som udstillere, så vi en del svenskere, der besøgte vores danske hjemmeside – og det er ikke sket før. Men det er jo mest for at præsentere vores produkter, vi var på Elmia. Vi fik lært meget, da vi i Danmark fik totalvægten op fra 54 til 56 tons vogntogsvægt, for vi har haft travlt med ændringer fra bl.a. tre- til fire akslede trailere – og noget lignende kan vi jo også tilbyde svenskerne,” sagde direktør Leif Jørgensen fra Skelhøje Vognfabrik, der er kompagnon med Flemming Zachariassen.
Bygger op fra bunden
”Vi producerer jo alt selv fra bunden – med undtagelse af akslerne, og vi bygger helt i og aldeles på kundeønsker. Vi sælger ikke så meget til de store vognmandsforretninger, men til den lille vognmand – og der er nok ikke en trailer fra os, der er ens. 90 procent af vores produktion er tiptrailere og så 10 procent krog- og wire-hejs biler til at løfte containere – men vores ordsprog har altid været: ”Bliv bedre til det, som du er god til,” sagde Flemming Zachariassen.
Albjerg’s Maskintec i Stenstrup producerer suge- og blæseanlæg til både industrien og til montering på lastbiler og trailere til eksempelvis korn- og foderstoftransporter – og på Elmia messen fik direktør Peder Albjerg nogle fine kontakter i det svenske.
”Jeg har tidligere haft kunder i Sverige – og har stadig fine kontakter. Jeg var med, for at gøre mine produkter endnu mere kendte i Sverige,” sagde Peder Albjerg.
Bygger videre på fabriks-trailere
Brødrene Platz i Haderslev stillede op på Elmia med en Doll blokvogn – men tilbyder bl.a. også påhængsvogne og sættevogne fra belgiske Renders.
”Vi var med for at vise vores specialer, som bl.a. går ud på, at vi bygger på basis af Doll, som selv primært arbejder med masseproduktion, hvor vi bygger videre, når de stopper. Vi havde ikke været i Sverige før, og det kunne være fint med et par kontrakter. Vi tog chancen, for vi har gode produkter,” sagde direktør Jens Erik Platz.
HMK Bilcon A/S har været på det svenske marked i nogle år – og har erfaret, at svenskere taler bedst med svenskere. Derfor har man anset en svensk sælger til at tage sig af markedet. Også hos HMK Bilcon handler det om letvægtsprodukter, så sikrer mere nyttelast.
Lokal mand skal hjælpe
”Vores markedsandel i Sverige er cirka 10 procent, men skulle gerne blive meget større. Her tror vi, at vores lokale mand, Leif Björck, vil gøre en forskel. I Norge har vi i dag 50 procent andel, hvor vi hjemme i Danmark har 100 procent andel på olie- og benzin-tankvognsmarkedet. Men desuden bygger vi udtræks-trailere til brug som mobile hospitaler eksempelvis i Saudi Arabien – men også som mobil blodbank i f.eks. Schweiz. I Sverige har vi leveret mobile tandlægeklinikker i Göteborg,” sagde salgs- og projektchef Peter S. Andersen, HMK Bilcon.
VM Tarm har været på de skandinaviske markeder en del år – og det går ikke så dårligt, som salgskonsulent Klaus Hauge Olesen udtrykker sig – og man tager markedsandele med sine kemi-, gylle- og mælketrailere. De fleste sælgere har en håndværksmæssig baggrund – en klar fordel. Selv er han kleinsmed.
Dyrke det svenske marked
Han står for salget af kemitrailerne, hvor han er i gang med at dyrke markedet i Sverige. Derfor var Elmia messen vigtig at være på.
”Vores speciale er ikke mindst kundetilpassede behov, som de store europæiske spillere har svært ved. Van Hool i Holland bygger måske 4.500 enheder om året – vi bygger 160. Vi kan nu også standardtrailere – og har bl.a. DSV og Arla som kunder. I Danmark har vi 45 pct. af markedet,” sagde Klaus Hauge Olesen.
VM Tarm har netop vist en tanktrailer, hvor yderste lag er 0,6 mm kulfiber – en dyr løsning, men også ekstrem let. Fremtidens tanktrailer, som man kalder projektet.
Fakta: Lastbil 2014 på Elmia:
Messe i alt: nummer 17.
Udstillere: 430.
Gæster: 36.013.
Areal: 70.500 kvm.
Årets Nordic Trophy vinder: Mika Auvinen (Fin), Mercedes-Benz Highway Hero.
Verdenspremierer: Mercedes-Benz Econic CNG, Volvo FH Dual-Clutch (dobbelt-kobling), Scania 450 hk uden EGR, Volvo FE Euro 6 CNG, Volvo FE Low Entry.
.Nordiske premierer: Iveco Daily, DAF CF Construction, Mercedes-Benz Vito, Mercedes-Benz Actros SLT.
Næste Elmia transportmesse: 24.-27. August 2016.