Det vakte opsigt, da Toyota viste den første generation af den sprælske CH/R for syv år siden – med den danske designer Stephan Rasmussen som medansvarlig for designet. Helt forskellig for mainstream design i de fleste familiebiler fra den japanske producent.

Efter et facelift for fire år siden er en helt ny CH/R nu præsenteret – med skarpere layout, men stadig med de gennemgående vovede streger fra Stephans design. Nyt er bl.a. indfældede dørhåndtag.

Bilen bygger nu på fabrikkens såkaldte GA-C platform, der igen er baseret på Toyotas TNGA filosofi.

Bedre køreegenskaber

Det kan kunderne nok ikke huske så længe, men det betyder lavere tyngdepunkt og bedre køreegenskaber – så bilen er blevet lidt mere sporty, så den lever op til sit design.

Hybridt-teknikken er også ændret med lettere og kraftigere litium batteri.

Den nye CH/R fås med både 1,8- og 2-liter motorer på fire cylindre plus en plug-in hybrid udgave. Vi har prøvet modellen md 1,8 liter og Style udstyr, som er den mest solgte udgave herhjemme.

Coupe-High-Ride

CH/R, der i øvrigt betyder ”Coupé-High-Rider,” findes også som Van – men er dog ikke på 2024-prislisten fra importøren.

Men 250.000 kroner er ikke noget dårligt gæt for CH/R Van i forhold til en tilbudspris på hvide plader på 350.000 kroner (september). En besparelse på godt 40.000 kroner. Bilen koster dog 408.000 kroner som listepris.

Over hele Europa er interessen for rene elbiler faldet – efter at tilskud i bl.a. Tyskland gjorde bilerne dyrere. Til gengæld er hybridbiler blevet mere populære. Og her er Toyota jo verdensmestre.

61 pct. elektrisk

Testbilen har en motor på 98 hk og 142 Nm – hvortil kommer elmotoren på 94 hk. Samlet 140 hk og 185 Nm, som giver den en topfart på 170 km/t og acceleration på jævne 9,9 sekunder.

Men så kører den også 21,3 km/l.

På instrumenterne kunne vi læse, at vi i den uge, vi prøvede biler, kørte 61 pct. elektrisk – men vi kørte også meget bykørsel.

Forbedret gearskift

Gearskiftet er fortsat den såkaldte eCVT automatgear, som er blevet mere komfortabelt med årene.

Man bemærker kun den trinløse gear støje ved kraftig acceleration – eller er det er ganske støjsvag bil, som er letkørt under alle forhold.

Køreegenskaberne er direkte sporty, som vi nævnte – og man kan vælge mellem fire køremåder: custom, sport, eco og normal.

Elbetjent bagklap

Der er fin komfort bag læderrattet – i sportsæder (med stofbetræk). Dog uden trinløs indstilling med rulle. Vi skal også nævne 2-vejs elektrisk lændestøtte.

Komfortmæssigt er en såkaldt ”Smart”pakke til 20.000 kr. (hvide plader), hvor man får 12,3 tommer touchscreen med navigation, LED Matrix forlygter, trådløs oplader af mobiltelefonen og elbetjent bagklap.

Standard er 18 tommer alufælge, bakkamera, p-sensorer for og bag samt 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening og tonede ruder bag.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, nødbremse, regnsensor, Hill start assist, advarsel for krydsende trafik bag bilen, blindvinkelalarm, linjevogter, skiltegenkendelse, træthedsregistrering, airbag mellem sæderne samt Around View monitor (birdview).

Man skal vænne sig til det nedsatte udsyn bagude og skråt bagude – og vi savner handskerumslås som erhvervsbil.

Men vi så så – som tidligere nævnt – fremhæve den elektriske bagklap som et ekstra plus.

Fantastisk garanti

Der er også en ret høj indvendig læssekant på 18 cm. Varerummet er cirka på 1.200 liter. Det er også i den lave ende kun at have en trailervægt på 725 kg.

Vi skal selvfølgelig også nævne Toyotas 3 års fabriksgaranti plus mulighed for 10 års service aktiveret garanti, som faktisk kan blive 11 år minus en dag.

Klart branchens bedste garanti – som også omfatter en brugt bil, der bare lige skal til servicetjek hos en autoriseret forhandler.

Fakta – Toyota CH/R Style:
Motor: 4 cyl hybrid.
Ydelse: 98 HK.
Moment: 142 Nm.
Elmotor: 94 hk.
System: 140 HK.
Moment: 185 Nm.
Gear: eCVT aut.
Topfart: 170 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 9,9 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 21,3 km/l.
CO2 udslip: 105 g/km.
Bagagerum: Ca. 1.200 liter.
Læssehøjde udv./indv.: 82/18 cm.
Dæk: Bridgestone Turanza 225/55 R18.
Trailer med bremser: 725 kg.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.430/1.930 kg.
Pris hvide plader: 408.000 kr.
Pris gule plader: Ca. 250.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk