Toyota har netop leveret en brintlastbil til distribution af Coca-Cola – i første omgang til anvendelse under OL 2024 i Frankrig.
Lastbilen skal reducere CO2-udledningen fra distributionen betydeligt. Den eneste udledning fra brintlastbilens udstødningsrør under kørslen er vand.
Den benytter Toyotas brændselscellemoduler, der kombinerer brint og ilt til at producere strøm til lastbilens elmotorer.
Samtidig sikrer hurtig optankningstid en høj udnyttelsesgrad af brintlastbilen.
Opbygget af VDL
Det franske selskab, Air Liquide, leverer til dette projekt brinten, der har ophav i vedvarende energi så som vindmøller
Selve lastbilen er en model CF fra hollandske DAF – og opbygningen af køretøjet er foretaget af ligeledes hollandske VDL – begge beliggende i Eindhoven.
Samarbejdet mellem Toyota, Coca Cola og Air Liquide understreger betydningen af en sideløbende balanceret udvikling af både køretøjer og brintinfrastruktur for at fremme et mere bæredygtigt samfund.
En fjerdedel ag godstransporten
Toyota har til hensigt gennem lignende projekter med brintlastbiler at understøtte reduktionen af CO2 fra den tunge transport, der tegner sig for en fjerdedel af godstransporten i Europa baseret på kørte tonkilometer.
Kommercielle lastbilers brugsmønstre og deres behov for store mængder brint gør dem til vigtige spillere i udvikling af brintinfrastrukturen world wide.
Samarbejdet illustrerer Toyotas mål om at støtte op om og bidrage til muliggørelsen af et CO2-neutralt samfund.
Langdistance-logistik
Hos Coca-Cola er man glade for at samarbejde med Toyota og Air Liquide om at teste brintløsninger til koncernens langdistance logistikoperationer.
“Vi ønsker at lære af denne erfaring, samtidig med, at vi fortsat arbejder hen imod en reduktion af vores CO2-aftryk”, siger Eric Desbonnets, der er vicedirektør for Coca-Colas afdeling for drift og bæredygtighed ved OL i Paris 2024.
Klimaforandringer
Hos Air Liquide deler man den samme ambition som Coca-Cola og Toyota – at udvikle konkrete løsninger for at imødekomme udfordringen med klimaforandringerne.
Det er projektet med til – og det vil desuden demonstrere relevansen af brint til tung transport.
“Med en stigende efterspørgsel på produkter med lavt CO2-aftryk er brint særligt velegnet til transport over længere afstande, da det giver fleksibilitet og produktivitet,” siger Erwin Penfornis, der er vicedirektør for den globale brintforretning hos Air Liquide.
Udvider brugen af brint
Hos mobilitetskoncernen Toyota udvider man brugen af deres brintteknologi fra biler til bl.a. lastbiler, busser, tog, fartøjer og generatorer for at fremskynde implementeringen af brint i vores samfund.
Hos mobilitetskoncernen Toyota er man også glade for at samarbejde med ligesindede partnere og demonstrere den fælles vision om bæredygtig mobilitet.
”Den indsigt, vi opnår fra disse flådeejer-test vil være afgørende milepæle på vores vej mod at opnå nul CO2emissioner i alle vores logistikaktiviteter inden 2040,” fortæller Thiebault Paquet, der er vicedirektør for Toyotas europæiske forsknings- og udviklingsafdeling.