Kinesiske Maxus satser voldsomt med deres erhvervskøretøjer i Europa – og på transportmessen Transpotec i Milano i disse dage er der premiere på en helt ny mellemstørrelse varebil med navnet e-Deliver 5.

Den ventes allerede til Danmark senere i år ifølge dir. Steffen Vilstrup fra det danske importselskab (RSA Danmark).

Den nye kompakte varebil skal ifølge kineserne selv være en konkurrent til den populære Volkswagen ID.Buzz Cargo.

Glidende overgang

Den større e-Deliver 7 – som netop er præsenteret hos forhandlerne herhjemme – hører til i den konkurrenceprægede 1-tons klasse med biler så som Mercedes-Benz e-Vito.

Med de to nye elvarebiler vil Maxus have fire elektriske kassevogne på markedet med ”glidende overgang” kan man sige – nemlig også de kendte e-Deliver 3 og e-Deliver 9, som på det seneste dog ikke har solgt i så store antal.

Dertil kommer så den elektriske Maxus pick-up T-90 EV – ligesom en mindre lastbilsmodel EH 300 allerede er leveret til en række danske vognmænd.

480 km rækkevidde

Den mest moderne varebil fra Maxus er e-Deliver 5, som med et batteri på 64 kWh og en elmotor på 120 kW skulle præstere en rækkevidde på 480 km (WLTP). Med hurtigladning kan man på 42 minutter hente 80 pct. opladning.

Kvaliteten skulle ifølge vores internationale kolleger på messen være den hidtil bedste fra Maxus.

Med sin store forrude og korte front være som skabt til kørsel i tæt trafik. Den laster 1.200 kg i det 7,7 kubikmeter store varerum.

Let adgang

Der meldes dog om brug af en del hård plast i kabinen, som har to skærme – og ganske pæn aflæggeplads, men ikke et egentligt handskerum.

Sæderne er komfortable – og adgangen til kabinen let med den lave indstigningshøjde. Bunden i kabinen er desuden flad.

Kvaliteten er som nævnt rimelig god – og væsentlig bedre end den første e-Deliver 3, som dog er opdateret flere gange.

Maxus kommer som diesel

Maxus, der produceres af den store SAIC bilkoncern i Shanghai, er i dag mest kendt for sine elektriske køretøjer – men udgangspunktet for Maxus i det hedengangne britiske selskab LDV (som SAIC) erhvervede, var diesel.

I fjernøsten sælges e-Deliver 9 i stor stil med dieselmotor. Men også et lang som Tyskland sælger i dag dieseludgaven med betegnelsen Deliver 9 (uden e).

”Faktisk tager vi fremover også den dieseldrevne Deliver-9 til Danmark – og den vil være klar på det danske marked i efteråret som supplement til vores elektriske program,” siger Steffen Vilstrup.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk