Volkswagen har opdateret klassikeren Passat med nye design-elementer inde og ude, men der er også kommet bedre tekniske løsninger.

Det gælder bl.a. førerassistenten Travel Assist, som bygger på den adaptive fartpilot. Efter et tryk på en knap kan bilen nærmest selv kan køre ud af landevejen. Det holder vejbanen og hastigheden og sikrer afstand til bilen foran.

Vi prøvede bilen med dobbeltkoblings-gearkassen DSG, og så er det næsten som om bilen kører af sig selv. Meget komfortabelt på langture.

Topmodellen med R-Line

Vi prøvede den mest veludstyrede udgave, som hedder Elegance Plus, hvortil der var bestilt R-Line kombipakke – som i Van udgaven koster knap 22.000 kr. plus moms.

Det betød bl.a. 18 tommer alufælge samt apteringer inde og ude – bl.a. smarte aluminiums-lister i kabinen. Omvendt var det øverste af instrumentbrættet kedelig hård, sort plast.

Men en Passat har så lange ekstraudstyrslister, at man skal give sig tid til at specificere bilen hos forhandleren.

Skifteplader bag rattet

Der var så ergonomisk rigtige lædersæder og delvist el-styret førersæde – samt tykt multifunktions læderrat (fladt i bunden) med skifteplader bag rattet til manuelle gearskift.

Det giver en utrolig komfortabel langtursbil, hvor man sidder næsten perfekt bag rattet – i lige køreposition takket været en god fodstøtte til venstre fod. Og så er der jo 2-zone klimaanlæg og 3-trins varme i forsæderne.

Fornemme køreegenskaber

Køreegenskaberne er fremragende – og det er en nydelse at køre på en snoet og kuperet smal landevej. Den er også kvik under alle forhold – styringen er skarp, og så er der godt udsyn til alle sider. Instrumenteringen er digital med visning af kort mellem urene samt i bilens touchscreen.

Der var på testbilen navigationssystemet Discover Pro til 15.000 kr. plus moms med tydeligt kort – som dog ikke kender den Lolland-Falsterske geografi så godt.

I hvert fald var Nykøbing F. blevet til Guldborgsund og Maribo til Lolland. Og Smålandsfarvandet hed Østersøen. Men – ingen er vel fuldkommen.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt havde bilen tillige automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, knæairbag, hill start assist, nøglefri start (ekstra), linjevogter, LED forlygter, regn- og lyssensor, træthedsregistrering, skiltegenkendelse, fartpilot og fartbegrænser, elektromekanisk servostyring, elektronisk p-bremse samt tågelygter for og bag.

Bilen er netop blevet kåret til ”Årets Campingtrækker” af Dansk Camping Union, så bilen er også uniq, når der er trailer bagved. Bilen trækker 2 tons på krogen. Fabriksmonteret svingbart træktøj er ekstra til 9.600 kr.

Vil foretrække dieseludgaven

Det er et par hundrede kilo mindre trailervægt end TDI-diesel udgaven, som også har meget bedre trækkraft – nemlig 500 Nm med 240 hk mod testbilens 320 Nm og 190 hk. Begge har 2 liter motorer.
Dieseludgaven går også længere på literen med 17,2 km/l mod 13 km/l i testbilen (begge WLTP tal). Så det er bilen, der skal vælges som arbejdshest – især hvis man kører med tung trailer. Til gengæld er præstationerne ikke så forskellige, når det gælder topfart og acceleration.

Kæmpe varerum

Som Van har man glæde af kæmpestort varerum på over 1.700 liter plus et stort rum under gulvet. Der er tillige fire fastgørelseskroge i varerummet. 640 mm. læssehøjde er ret lille.

Testbilen havde dog ikke el-betjent bagklap. Til gengæld var der lås på handskerummet plus midterboks. Vi skal også nævne bakalarm, som er rart, når man skal manøvrere.

Faktaboks VW Passat 2,0 TSI DSG Elegance Plus Variant:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.984 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 4.200 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.500-4.100 omdr.
Topfart: 232 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,7 sek.
Miljø: Euro 6d TEMP.
Gennemsnitsforbrug: 13 km/l.
CO2 udslip: 174 g/km.
Gearkasse: 7 trins aut. dobbeltkobling.
Køreklar vægt: 1.521 kg.
Totalvægt: 2.130 kg.
Nyttelast: 560 kg.
Trailervægt: 2.000 kg.
Læssehøjde: 640 mm.
Dæk: Good-Year Ultra Grip M+S 235/45 R 18.
Vendediameter: 11,7 m.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Pris ekskl. moms og ekstraudstyr: Fra 299.595 kr.
R-Line Kombipakke ekstra: 21.838 kr. plus moms.
(Priser fra officiel prisliste).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk