(REYKJAVIK)

Europas mest solgte pick-up er Ford Ranger – og nu udvides modelrækken med en plug-in hybrid udgave, der har den største trækkraft af alle Ranger udgaver med et drejningsmoment som en lastbil – på 697 Nm.

Rækkevidden er kun på 43 kilometer (WLTP), men det vil ifølge Ford være rigeligt for hovedparten af kunderne.

Tilmed lades batterierne op undervejs, så der altid er strøm på batterierne – og man derfor kan køre længere.

Trailer og tung last

Diesel kan dog være at foretrække, hvis man f.eks. kører langt med trailer og tung last. Men vi valgte at trykker på knappen “EV” later på de lange etaper på landevej.

Dertil kommer vores valg af “EV Auto” i terrænet, så systemet vælger den optimale løsning samt “EV charge,” når der skulle ekstra strøm på.

“EV” kan passende anvendes, når man passerer gennem byer på sin vej.

Sidst på året

Ford inviterede os til Island for at prøve nyheden, som kommer til Danmark formentlig sidst på året – og det var den vildeste oplevelse.

Ikke kun på grund af den storslåede natur i landet, men fordi vi udsatte bilen for prøvelser i terrænet, som trodser enhver beskrivelse.

Vi krydsede smeltevands-floder og besteg små bjerge – i regnvejr, som gjorde sporene smattede.
Her hjalp General Grabber-dækkene dog også.

Kendt fra Ford Focus

Motoren er en 2,3 liter ECO-Boost benzinmotor, som vi i Europa har stødt på i Ford Focus, men som Ford har brugt også til Mustang.

Ligesom det er tilfældet i den amerikanske F 150 Lightning el-pick-up, kan man via 10A- og 15A stikkontakter med henholdsvis 2,3- og 3,45 kW i ladet bruge bilen som energikilde, når man som håndværker skal arbejde med elredskaber.

Man savner ikke noget i forhold til den kraftige V6 dieselmotor, som Ranger ellers er kendt for. Der er fortsat samme 1-tons nyttelast og 3,5 tons trailervægt.

To tons last

Vi prøvede på vores tur også bilen med 2-tons last på en trailer – og der var masser af trækkraft.

Tilmed er der moment fra 0 km/t takket været 75 kW elmotor og litium-ion batterier på 11,8 kWh
.
Den 10 trins automat-gearkasse passer godt til benzinmotoren med hybridteknik – med det hurtige afsæt, som godt kan være lidt forsinket i dieselmaskinen.

Bedste greb

Netop i forhold til dieselmaskinen er hybrid-teknologien med til at give et bedre afsæt. E-4WD systemet sender altid kræfterne til det hjul, der har det bedste greb i underlaget.

Alt styres via en drejeknap i midterkonsollen og på bilens 12-tommer touchscreen – f.eks. indstilling af down-hill assist

Så betyder det mindre, at den kun yder 281 hk. Batteriet kan oplades på kun fire timer. Men på vejen samler systemet strøm op gennem rekuperation.

Besparelser

Man kan vælge imellem Auto EV, EV nu, EV senere og EV opladning – så man kan lade på batterierne, når man køer på benzin.

Køremodes omfatter normal, eco, sport, sand, mudder, is – og en indstilling til transport.

Plug-in hybrid teknikken betyder også besparelser på TCO kontoen (totaløkonomi)  i forhold til diesel. CO2 udledningen er lavere (70-72 g. pr. km) gennem et forbrug på 32,2 km/l.

Ren el-udgave planlagt

Herhjemme har salget af plug-in hybrid personbiler været faldende i takt med, at statens afgifter stiger – mens el-udgaver slipper stort set uden afgifter.

Men hos Ford mener man det er vejen frem at få en bil med en moment, som slår dieselmotorens, hurtigere respons – plus den bedste totaløkonomi. Inklusive lavere udgifter til brændstof.

Teknisk ansvarlig for Ranger i Europa, Kyle Shearer, indrømmede dog også, at man arbejder på en ren eludgave – som den amerikanske F-150 Lightning, og den kan man måske forvente indenfor et par år

Teknisk set Ford Ranger Wildtrack PHEV:
Motor: 4 cyl. ECO-Boost benzin.
Slagvolumen: 2,3 liter.
Ydelse: 281 hk.
Moment: 697 Nm.
Rækkevidde: 41 km.
E-motor: 75 kW.
Batteri: 11,8 kWh.Litium-ion.
Gear: 10 aut.
Træk: e-4WD.
Forbrug: 32 km/l.
CO2 udledning: 70 g/km.
Nyttelast: 1 tons.
Trailervægt: 3,5 tons.
Dæk: General Grabber 255/65 R18.
Power udtag (stikkontakt) 6,9 kW.
Pris: Ikke oplyst.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk