Scania viste på den svenske transportmesse Elmia i Jönköping fornylig én af fabrikkens kraftigste tandemdrevne ellastbiler, der opbygget til tømmerlastbil kan håndtere skovtransporter på op til 72 tons.

Siden 2022 er en tidligere version af Scanias elektriske lastbil blevet testet i transporter mellem virksomheden SCA’s terminal i Gimonäs og papirfabrikken i Obbola.  Skovtransporten udvides nu med den nye generation af Scanias tunge elektriske lastbil.

Scanias eget batteri

Den nye serieproducerede elektriske lastbil er en 3-akslet udgave med R-førerhus og udstyret med en elektrisk motor med 450 kW (610 hk) kontinuerlig effekt.

Batteriydelsen er 624 kWh – med internt fremstillede NMC-batterier. Scanias batterier har en høj energitæthed og er tilpasset lave temperaturer med en ladeeffekt på op til 375 kW.

Rækkevidde 200 km – med fuldt læs

Rækkevidden, selv med de tunge tømmerlaster, anslås til at være omkring 200 km inklusive læsning med egen kran i skoven.

Den pågældende lastbil skal køres af Rolf Lövgren Åkeri & Entreprenad på vegne af SCA fra efteråret.

Den vil være én af 12 elektriske lastbiler, der er en del af forsknings- og innovationsprojektet TREE, som koordineres af Sveriges Skogforsk i samarbejde med Scania og Sveriges store skovvirksomheder.

50 pct. tømmerbiler på el

Skovtransport tegner sig i dag for næsten en femtedel af godstransporten på svenske veje.

Den svenske skovindustris vision er, at halvdelen af alle nye lastbiler, der købes af skovindustrien, skal være elektrificeret inden 2030.

Skoven bliver dermed et laboratorium for udbredt elektrificering af vejtransporten.

Samme omkostninger som diesel

Med de rette betingelser vil de samlede omkostninger ved elektrisk drift i forhold til dieseldrift være de samme, ifølge Scanias beregninger.

Det er derfor vigtigt, at elbiler kan nyde godt af gunstige energipriser, samtidig med at vognmændene får pålidelige transportopgaver over en længere periode for at kunne tjene investeringen ind.

“Vi står nu over for et bredt gennembrud inden for elektrisk fremdrift inden for tung lastbiltransport. Vi kan nu vise, hvordan sektorer, der tidligere blev anset for svære at elektrificere, også kan omfavne fossilfri transport,” udtaler Niklas Engholm, salgsdirektør hos Scania Sverige.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk