Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Elvarebiler kommer langsomt

Atter er det Ford Custom, der løber med palmerne i 2021 sammenlagt – såvel som i december i fjor – som Danmarks mest solgte varebil.

Men det er fortsat dieselmodeller, der sælger langt de fleste varebils-enheder i Danmark, men et par enkelte modeller på top 10 listen for 2021 – Citroën Jumpy og Peugeot Expert – har en stor andel af salget af elvarebiler – med eludgaven ëJumpy med 238 enheder ud af samlet 720 Jumpy – og Stellantis-kollega Peugeot med 187 eExpert ud af 985 solgte biler.

Mest solgte rene el-varebil i 2021 var dog Maxus e-Deliver 3 med 266 eludgaver.

Derefter kommer Mercedes-Benz eSprinter med 103 envarebiler, Nissan eNV 200 med 96-, Toyota Proace Electric med 86-, Mercedes-Benz Vito med 66-, Maxus e-Deliver 9 med 46-, Volkswagen ID.3 med 37-, Mercedes-Benz EQV med 34-, Volkswagen ID.4 med 33-, Volkswagen e-Crafter med 31-, Opel Vivaro-e med 30-, Renault Kangoo og Peugeot e-Partner begge med 23 el-varebiler samt MAN e-TGE med 18- og Peugeot e-2008 med 15 elvarebiler.

Desuden kan vi nævne, at den elektrificerede Ford Transit Custom Plug-In hybrid nåede op på 85 solgte enheder i fjor.

Kineser nummer ét

Ser vi alene på december måned 2021 blev den elektriske højdespringer Maxus e-Deliver 3 med 84 enheder – efterfulgt af 32 Peugeot e-Expert, 26 Mercedes-Benz eVito, 24 Citroën ë-Jumpy, 19 Nissan eNV 200 og 12 Opel Vivaro-e. Alle andre el-varebiler solgte kun i ét-cifrede enheder.

Ikke mindst de relativt korte rækkevidder i de fleste fabriksbyggede el-varebiler får kunderne til at holde igen med at investere

Både de kinesiske Maxus varebiler og en del af Stellantis-gruppens varebiler (plus Toyota) har relativt lang rækkevidde. Fiats nye varebil Scudo følger snart trop.

Enkelte kunder køber opbyggede el-personbiler for at få længere rækkevidde – så som Volkswagens ID-modeller og Mercedes-Benz EQV.

En samlet lille fremgang

Efter nogle gode måneder for varebilsalget i perioden februar – juli, faldt varebilsalget i månederne august – december, for så til slut at vækste med 1,5 procent for 2021 til 31.573 enheder.

”Årets samlede salgsresultat, der viser væksten på 1,5 procent for varebilerne er positivt. Efterspørgslen er rent faktisk endnu højere end tallene for nyregistreringer kan vise, men i lyset af flaskehalsproblemet som er opstået med Corona og den globale mangel på mikrochips (halvledere), må vi se os tilfredse med en stigning, selvom den er beskeden.” siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Varebilsalget faldt med 20 procent i december 2021 – til 1.928 enheder. Dette fald skyldes bl.a., at der sidste år var en ændring i afgifterne på visse varebiler, som resulterede i et usædvanligt højt varebilsalg på 3.658 stk. i december 2020.

Mere end en fordobling

Efter 11 sammenhængende måneder med vækst i lastbilsalget, er lastbilsalget vokset med 17,9 procent i forhold til 2020. Bussalget har haft den største procentvise stigning på 134,2 procent i forhold til 2020.

I december 2021 blev der registreret hele 332 nye lastbiler, mens der i samme måned sidste år kom 238 nye lastbiler ud på vejene. Dermed øger resultatet for 2021 distancen til resultatet for 2020. I 2021 er der blevet indregistreret 4.391 nye lastbiler, hvilket er 667 flere end sidste års tal på 3.724.

Microchips trækker fra

”Årets resultat for lastbiler har været tilfredsstillende, når vi tager corona-pandemien og manglen på mikrochips og andre komponenter i betragtning. Året har budt på 17,9 procent flere lastbiler, specielt manglen på mikrochips har været medvirkende til, at tallet ikke er endnu højere. Vi håber, at det vil reflektere sig i tallene for 2022,” siger Mads Rørvig.

Bussalget er i 2021 mere end dobbelt så højt som i 2020 og tallene for 2019. Derved ligger årets resultat for busserne endnu højere end niveauet før corona-pandemien.

Top 10 varebilssalget hele 2021:
Ford Transit Custom 4.030 enheder
Volkswagen Transporter 2.346 –
Mercedes-Benz Sprinter 2.118 –
Mercedes-Benz Vito 2.025 –
Renault Trafic 1.574 –
Ford Transit 2 tons 1.496 –
Renault Master 1.206 –
Iveco Daily 986 –
Peugeot Expert 985 –
Peugeot Partner 792 –

Top 10 varebilssalget december 2021:
Ford Transit Custom 458 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 222 –
Mercedes-Benz Vito 216 –
Ford Transit 2 tons 160 –
Volkswagen Transporter 138 –
Opel Vivaro 128 –
Peugeot Expert 119 –
Maxus e-Deliver 3 Van 84 –
Renault Express 81 –
Renault Trafic 78 –