Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Svensk el-lastbil i tysk test

Nu er den første uafhængige energieffektivitetstest med en fuldt lastet tung elektrisk Volvo-lastbil blevet udført i Tyskland.

Den elektriske lastbil overskred sin officielle rækkevidde og brugte 50 procent mindre energi end dens diesel-modstykke.

Lastbilen der blev testet, var en Volvo FH Electric. Et køretøj med ingen lokal emission (fra lastbilen) med 490 kW kontinuerlig effekt og en samlet vogntogsvægt på 40 tons.

Test over 343 kilometer

Den tyske lastbiljournalist Jan Burgdorf testede lastbilen på Green Truck Route, en 343 kilometer lang rute, der omfatter en række motorveje, bakket terræn og smalle veje, der bruges til at teste forskellige producenters lastbiler.

“Jeg må sige, at når man kører denne lastbil, er den lige så adræt, eller endda mere adræt, end en diesellastbil. Chaufførerne vil blive meget overrasket over, hvor let den er at køre, hvor stille den er, og hvor godt den reagerer. Der er ingen som helst vibrationer,” udtaler Jan Burgdorf.

345 på en opladning

Volvo FH Electric holdt en gennemsnitshastighed på 80 km/t på hele ruten, hvilket er på niveau med Volvo FH udstyret med dieselmotor og brændstofeffektivitets-pakken I-Save. Baseret på energiforbruget på kun 1,1 kWh/km havde el-lastbilen en samlet rækkevidde på 345 kilometer på én opladning.

“Disse testresultater viser, at det med en 40 ton Europa trækker er muligt at køre op til 500 km i løbet af en almindelig arbejdsdag med et stop til opladning, for eksempel i frokostpausen,” forklarer Tobias Bergman, pressetest-direktør hos Volvo Trucks.

100 pct. ellastbiler i 2040

I Green Truck Route-testene brugte Volvo FH Electric 50 procent mindre energi end en Volvo FH med en sammenlignelig dieselmotor.

“Den elektriske drivline er meget effektiv, hvilket gør den fuld-elektriske lastbil til et meget stærkt redskab til reduktion af CO2-emissioner,” fortæller Tobias Bergman.

Volvo Trucks’ mål er, at elektrificerede lastbiler vil tegne sig for halvdelen af lastbilsalget i 2030 og 100 procent i 2040. Det er baseret på CO2-reduktionen for nye solgte lastbiler ud fra ”vugge til grav” princippet (”well-to-wheel”.)

Fakta om testen og lastbilen
 Samlet vogntogsvægt: 40 tons
 Gennemsnitshastighed: 80 km/t
 Energiforbrug: 1,1 kWh/km
 Batterikapacitet: 540 kWh
 Udgangseffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
 Samlet testbanerækkevidde: 343 km
 Samlet rækkevidde baseret på fuld opladning fra start: 345 km
 Den testede Volvo FH Electric kan tilbagelægge op til 500 km i løbet af en normal arbejdsdag, hvis der tilføjes en opladning, for eksempel i frokostpausen.

 

Fakta om Volvos udvalg af elektriske lastbiler:
 Volvo Trucks har en modelserie på seks forskellige elektriske lastbiler, der er designet til at dække mange forskellige transportopgaver.
 Volvo FH, FM og FMX Electric modellerne har en samlet vogntogsvægt på op til 44 tons. Salget er i gang i Europa, og produktionen starter i anden halvdel af 2022.
 Serieproduktion i Europa af Volvo FL og FE Electric til bydistribution, renovationskørsel, let anlægstransport og distributionskørsel startede i 2019.
 Produktionen af Volvo VNR Electric til Nordamerika begyndte i 2020.