Til næste år vender Kia-varebiler tilbage til Danmark. Det sker, når Kias PBV-projekt bliver en realitet. PBV står for ”Platform Beyond Vehicle” – men blev først nævnt som ”Purpose Built Vehicle.”

”Vi ved dog endnu ikke, om det er vores nuværende Kia forhandlere, der skal sælge PBV’erne,” siger pressechef Lene Mejdal Iversen fra Kia i Danmark.

Fabrikken til bilerne bygges i Korea og er 60 procent klar. Den åbner i august 2025.

Tre udgaver

Der kommer tre udgaver – først mellem-modellen PV5, derefter den større PV7 – og senere PV3. Dels som kassevogne, dels som ladbiler og dels som minibusser.

En PV1 til Last Mile-distribution skulle være på tegnebrættet. PV5 kommer allerede i 2025.

I slutningen af 1990’erne solgte Kia de ganske populære varebiler Pregio (kasssevogn) og K2700 (ladvogn). At kvaliteten var god, kan man se på, at bilerne fortsat ses på gaden.

Flere erhvervsafdelinger

”Det bliver jo en helt ny verden for os – med et andet set-up, når vi få de nye varebiler,” siger pressechef Lene Mejdal Iversen.

Vi mødte hende fra Kias stand på Copenhagen Historic Grand Prix, der arrangeres af Nellemann Group – og som i sidste weekend blev afholdt på Bellahøj i København.

”Vores nuværende Kia-forhandlere har jo ikke haft varebiler på programmet – bortset fra ombyggede personbiler – men flere af Kia-forhandlerne har stor erfaring med at sælge varebiler – og flere har også rene erhvervsafdelinger,” siger Lene Mejdal Iversen.

Med mange  drivliner

De nye PBV-varebiler fra Kia bliver alle elektriske. Kia tror fuldt og fast på, at elektriske varebiler er fremtiden – ikke mindst fordi de totaløkonomisk er en god forretning for kunderne (TCO).

Kia producerer dog både biler med diesel-, benzin- og el-teknologi – og også MG, der produceres af den store SAIC koncern – bygger biler med forskellige drivliner.

”I Storbritannien sælger den nye MG3 allerede. MG3 fås dog ikke som ren elbil – den er en udgave med hybridteknik, som vi overvejer muligheden for at sælge herhjemme,” fortæller Lene Mejdal Iversen.

Kendt for Isuzu

Kia i Danmark er en del af Nellemann Group, som bl.a. også har importen af Isuzu – så der er en masse erhvervsbils-erfaring i huset. Det drejer sig p.t. om D-max pick-up modellen – mens en mindre Isuzu lastbil endnu ikke er aktuel herhjemme.

Kia importen begyndte i Danmark i 1996 – uden et forhandlernet. Man bestilte bilen og skulle selv hente den hos Kia i Fredericia. I dag er der 50 Kia forhandlere over hele landet.

Nellemann Group har også importen af Aston Martin – samt det kinesiske mærke MG. Et helt nyt kinesisk mærke – IM – kommer til i 2025.

Kinesiske biler fra Europa

EU har for nylig pålagt en told af biler, der kommer fra Kina, men herhjemme er der p.t. en del MG-biler på lager.

Samtidig har flere kinesiske producenter meldt ud, at de nu vil bygge biler i Europa – det gælder bl.a. MG og Geely, der ejer Volvo – og vil producere den populære EX30 model på Volvos fabrik i Belgien.

Nellemann Group sælger også Volvo i sine særlige flagship stores. Nellemann har rene Volvo forhandlingen i to- af sine i alt syv forretninger.

Alle divisioner var med

På arealet på Bellahøj viste Nellemann Group alle sine aktiviteter – ud over Kia, MG og Isuzu også Volvo, Aston Martin, Nellemann Leasing samt Nellemann Machinery med primært maskiner til vej, park, anlæg og entreprenørfirmaer.

På standene på Bellahøj kunne de besøgende også se den opdaterede udgave af minibilen Picanto – samt sportsvognen MG Cyberster, der også kommer i år.

Måske som Van

Den nye Kia EV 3 nåede ikke med – men den kompakte elbil er klar allerede ultimo oktober i år

”Vi forventer os meget af Kia EV 3, som er en såkaldt B-segment bil, der kommer til en god pris – det bliver en rigtig dansker-bil,” er Lene Mejdal Iversen overbevist om.

Den har også størrelsen til en Van-udgave, men det er p.t. usikkert om det bliver til noget herhjemme på grund af CO2-bestemmelser i EU.

Elbiler importeres fra Tyskland

I øvrigt er interessen af elbiler faldet hos forbrugerne i flere EU lande – da tilskudsordninger i f.eks. Tyskland er ændret.

”Det har betydet, at vi i Danmark kunne købe 200 Kia Niro EV elbiler fra Tyskland – og de var nærmest kundesolgt, inden de kom herhjem. Snart kan vi også få 150 Kia EV6 GT fra Tyskland, som vi også venter bliver hurtigt udsolgt,” siger Lene Mejdal Iversen.

Udstillingsvindue

Copenhagen Historic Grand Prix er mest tænkt som et udstillingsvindue for Nellemann Group – og ikke som en salgsudstilling.

”Men det er fedt at vise bilerne fra Kia og MG – så de besøgende kan få øjnene op for bilernes kvaliteter. Vi har dog haft fire sælgere på både Kia og MG – hvortil kommer en sælger på vores Isuzu stand.

Igen i 2025

I øvrigt har der været forlydender om, at Copenhagen Historic Grand Prix ikke kunne fortsætte næste år. Det passer ikke.

”I stedet for som tidligere med aftaler med Københavns Kommune flere år frem, vil det fremover blive aftalt fra år til år – så i 2025 går det igen løs på Bellehøj – den 8.- til 10. august på Bellahøj ,” siger Lene Mejdal Iversen.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk