En ny generation af Volkswagen Transporter (Rugbrød) har set dagens lys – og fabrikken har netop offentliggjort de første billeder af bilen, som får officiel præmiere på IAA transportmessen midt i næste måned.
Men den nye klassiker bærer ikke betegnelsen T7, som ville være det naturlige som afløser den nuværende Transporter, der har betegnelsen T6.1.
”Det har aldrig været officielt fra fabrikken med en ”T” betegnelse på vores Transporter,” fortæller leder af afdelingen for produktkommunikation ved Volkswagen Nutzfahrzeuge, Jens Bobsien, til VOTY.dk.
Rugbrød og boble
Han fortæller, at T6.1 betegnelsen var en undtagelse for at belyse, at det var en overgangsudgave.
Men at man på fabrikkens kombinerede museum og værksted for klassiske varebiler i Hannover skilter med de mange generationer af transportere – med T1, T2, T3, T4, T5 og T6 – kan så undre.
Den første Transporter blev lanceret helt tilbage i 1950 og skabte nærmest den moderne, kompakte varebil. Den blev også kaldt Type 2 – i folkemunde bare rugbrødet. Type 1 er betegnelsen for den klassiske Folkevognen – også kaldet boblen.
T7 betegnelse ejes af Volvo
Men mange vil nok alligevel kalde den nye Transporter T7 – for overskuelighedens skyld.
”Faktisk var den interne kode for vores nye Multivan model T7, men vi kunne ikke bruge betegnelsen, da rettighederne ikke ligger hos Volkswagen, men hos Volvo Cars,” fortæller Jens Bobsien.
Uanset hvad, så er den nye Transporter umiskendeligt en Volkswagen med et klar DNA og designlighed med den nuværende udgave.
Fra Hannover til Kocaeli
Og det på trods af, at bilen ikke længere produceres på hovedfabrikken i Hannover, men hos Ford Otasan i Kocaeli i Tyrkiet som søstermodel til Ford Transit Custom.
Gennem tiderne har de to biler været blandt de største konkurrenter – og det vil fortsætte, når den nye Transporter lander hos forhandlerne lige efter årsskiftet.
Udviklings- og produktionsomkostningerne er meget store ved i bilbranchen, og samarbejde er derfor vigtigt – ikke mindst ved erhvervskøretøjer, der produceres i færre enheder end personbiler.
At så Ford i en ”byttehandel” har lånt MEB platformen fra bl.a. ID.4 til deres nye elektriske Explorer og Capri – det er en anden historie.
Fælles med Transit
Tilbage til den nye generation af Transporter og Caravelle, så har de har en masse teknik samt platform fælles med Ford Transit Custom. Som Transit vil den nye Transporter både komme i en 2-liter diesel- og en el-udgave samt en 2,5 liter benzin/plug-in hybrid (kendt fra Ford Kuga).
Den nye varebil byder på mere plads, mere nyttelast og mere trækkapacitet end T6.1.
Man tilbyder den nye Transporter som kassevogn (lastrum til ren godstransport) og som dobbeltkabinevariant (ladvognsopbygning med lang akselafstand). Som ekstraudstyr tilbydes varevognsversionerne med højt tag og forlænget akselafstand.
Drivliner
Ud over de nyeste TDI-turbodieselmotorer med 110 hk, 150 hk og 170 hk kommer Transporter som nævnt i plug-in hybrid-drivlinje med 232 hk.
Transporter tilbydes også for første gang med en fuldelektrisk drivlinje, der kommer i tre versioner med 83 kWh-batteri og motoreffekt på 100 kW, 160 kW og 210 kW.
Senere følger en version med et 64 kWh-batteri, og en version med lavere motoreffekt og et mindre batteri udviklet med bykørsel for øje.
Også firehjulstræk
TDI- og eHybrid-modellerne kommer med forhjulstræk. 4MOTION firehjulstræk fås som ekstraudstyr til TDI-versionerne fra 150 hk.
De fuldelektriske Transporter-modeller har baghjulstræk; en firehjulstrukket version er også planlagt her til et senere tidspunkt.
170 hk TDI er udstyret med en otte-trins automatgearkasse som standard; denne gearkasse fås også som ekstraudstyr til 150 hk TDI. En automatisk gearkasse er obligatorisk for plug-in hybrid og elektriske modeller.
13 tommer touchscreen
Den nu syvende generation (som vi ikke må kalde T7) startes ikke længere med en nøgle, men ved et tryk på en startknap ved siden af den 12 tommer digitale instrumentering og infotainment-systemets 13 tommer touchschreen.
Den traditionelle håndbremse er afløst af en kontakt i midten af instrumentbrættet, og gearvælgeren i automatgear-versionerne er flytte op til rattet.
2,8 tons trailervægt
Den nye Transporter har en maksimal nyttelast er op til 1,33 ton. Og den kan trække trailere på op til 2,8 tons, afhængigt af variant (forgænger: op til 2,5 tons).
Takket være den øgede længde, bredde og akselafstand har Volkswagen været i stand til at udvide lastekapaciteten på den nye Transporter betydeligt.
Den varerumsvolumen i den korte version af Transporter er nu 5,8 kubikmeter, mens den lange version med højt tag kan rumme op til 9 kubikmeter.
Strømkilde til værktøj
Stikdåser til 230 V-enheder fås som ekstraudstyr. I dieselversionerne er 230 V-stikket altid placeret på førersædets ramme.
Den fuldelektriske version af Transporter vil kunne udstyres med to ekstra stikkontakter i området omkring D-stolperne.
Den samlede effekt af 230 V-systemet er op til 2.300 watt. Det betyder, at der er en passende strømkilde til enhver elektrisk enhed – fra bærbare computere til rundsave.