Siden den første Volkswagen blev præsenteret for 51 år siden, har det været én af de populæreste biler herhjemme – ikke mindst i erhvervslivet.

Og selv om prisen ikke længere gør den til hvermandseje, så holder erhvervslivet fast i den robuste bil – som fra begyndelsen blev produceret i Tyskland, men som i dag kommer fra Tjekkiet.

Her bygges den nu på samme fabrik som Skods Superb – som den deler platform med. Det forklarer, hvorfor bilen er så rummelig. Den kan kun fås som stationcar – eller Variant, som tyskerne kalder den – og vælger man udgaven som Van, rummer den op mod 2.000 liter i varerummet.

Flere alternativer

Vi har prøvet en 1,5-liters mild-hybrid udgave med fire cylindre med 150 hk og 250 Nm, som kan føles lidt bovlam, når man kører frisk til. Den er 9,2 sekunder om at nå 100 km/t.

Der er således ikke så meget overskudskraft – og presser man den, er den ikke helt lydefri. Kører man derfor meget, skulle man nok overveje den mere smidige dieseludgave.

Man kan her pege på den nye ID.7 Tourer som et bedre og mere miljørigtigt alternativ – eller også er der Passat udgaven med Plug In hybrid teknik.

Komfortabel og velkørende

Til gengæld får man en utrolig velkørende bil med en komfort, som de færreste biler tilbyder. Den er også letkørt – og kører man afslappet, bliver man rigtig glad for at køre i den.

Vores testbil var en med Elegance-udstyr til en halv million kroner på hvide plader – det er 30.000 kroner mere end standardudgaven.

Vælger man den på gule plader, er prisen dog kun 332.010 kroner plus moms.

15 tommer touchscreen

Testbilen havde en masse udstyr, hvor vi især vil nævne de velformede ErgoActive læder-sæder med el-indstilling, 3-trins memory, massage og ventilation. Og så passagersædet indstilles elektrisk.

Bilens instrumentering er digital med touchscreen er på hele 15 tommer – med navigation, hvor man lige skal lære at bladre rundt. En del knapper er dog samlet på rattet.

Et par vigtige informationer projekteres desuden op på forruden. Også kaldet ”Head Up Display.” Det forbedrer sikkerheden på vejen.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt skal vi også nævne adaptiv fartpilot, nødbremse, adaptive LED forlygter, blindvinkel-alarm, bakkamera og travel assist.

Dertil kommer klimaanlæg, 18 tommer alufælge, nøglefri start, forkromede tagrælinger, stort, elektrisk drevet glassoltag og stor midterboks.

Vi savnede en handskerumslås – men der er god aflæggeplads i hele kabinen. Læssehøjden målte vi til 620 mm.

1.600 kg. trailervægt

Som jobbil skal vi også fremhæve den elektrisk indstillelige bagklap og trailervægten på 1.600 kg. Fuldt lastet med trailer bliver smidigheden nok ikke bedre med den lille motor.

Man får dog hjælp af den 7-trins DSG gearkasse – så man ikke skal skifte gear i én uendelighed.

Det gælder også, når teknikken kobler to af de fire cylindre fra på en flad landevej – og man mare cruiser afsted med jævn fart.

Tekniske data Volkswagen Passat Variant 1,5 eTSI Elegance:
Motor: 4 cyl. benzin mild-hybrid.
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Forbrug-gennemsnit: 18,9 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 124 g/km.
Topfart: 222 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Køreklar vægt: 1.665 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.600 kg.
Akselafstand: 2.840 mm.
Læssehøjde: 620 mm.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. Esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk testbil: Bridgestone Turanza 235/45 R18.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris på hvide plader fra: 470.000 kr.
Pris testbil: 500.000 kr.
Pris Van fra: 332.010 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk