De Danske Bilimportører, DBI, har netop offentliggjort salget af biler og erhvervsbiler i Danmark – og sammenlignet med samme periode i fjor går det fortsat fremad.

Lastbiler således med hele 57 procent mere – og for varebiler 17 procent mere. Salget i maj ligger på niveau med april i år. Maj i forhold til maj i 2014 viser en fremgang på otte procent.

Tendensen er klar i alle varebilssegmenter: Dem under 2800kg totalvægt, i mellemstørrelsen 2.801-3.499 kg såvel som i 3,5 tons segmentet er der vækst. Specielt er vægtklassen 3,5 tons steget 36 procent  i år målt i forhold til samme periode i 2014.

Optimisme hos køberne
Medlemmerne hos De Danske Bilimportører melder om et generelt godt salg og optimisme hos køberne, og der er en tro på en fortsat positiv udvikling med en efterspørgsel bredt blandt mange forskellige brancher, oplyser DBI.

De mindre varebiler, under 2.800 kg totalvægt, udgør med 1.333 enheder cirka halvdelen af de solgte varebiler, og resten fordeler sig med 872 i størrelsen 2.800-3.490kg totalvægt – mens 421 enheder er på B-kørekortets maksimale 3.500kg.

Diesel er helt dominerende med 93 procent af de solgte biler og leasingandelen udgør cirka 60 procent af de leverede varebiler.

Konsolideret salg af lastbiler
Der er en vis konsolidering at spore i lastbilssalget, da året startede med et rekord stort antal leveringer af lastbiler, mens salget de sidste par måneder er faldet noget.

Langt hovedparten (knap 90 procent) af lastbilerne var store lastbiler med en totalvægt på over 16tons, og fortsat med en tendens mod de 3 og 4-akslede (over 24 tons), der i maj udgjorde 70 procent af salget mod 63 procent for de første fem måneder.

”Vi ser salget af disse lastbiler, driftsmidler i transportindustrien, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet men til dels også som et akkumuleret behov for en vis udskiftning af driftsmidlerne,” siger adm. dir. i DBI, Gunni Mikkelsen.

Der købes større biler
Når det gælder personbilssalget, er der fortsat optimisme blandt køberne. Således er salget af personbiler målt på de første fem måneder stigende og maj blev den næstbedste måned i 2015, selvom maj blot ligger marginalt over april.

”Vi betragter tallene som klare tegn på fortsat optimisme i samfundet, og specielt som et utvetydigt tegn på større aktivitetsniveau i erhvervslivet. Ligeledes bekræfter også maj måneds indregistreringer tendensen for de forskellige størrelser biler (segmenter) – at danskere fortsat køber større biler,” siger Gunni Mikkelsen.

Samme tendens
Tendensen i de forskellige størrelser af biler, segmenterne, holder fortsat som man efterhånden har set gennem meget lang tid – i hvert fald de seneste 17 måneder.

Således er A segmentets andel faldende og er gået fra at være det næststørste segment i mere end et år nu blevet til det tredje største.

De lidt større biler, men fortsat små i B segmentet, er blevet betydeligt større end A segmentet og klart det største segment og med en fortsat stigende andel. Andelen af biler i mellemklassen, C segmentet stiger fortsat pænt, og er nu det andet største segment.

Transportbehov
”Vi er fortsat af den overbevisning at mange købere har et reelt transportbehov, som i større grad matches af de noget større biler i C-segmentet. Danskerne køber flere biler i C-segmentet – men de repræsentere fortsat kun en tredjeplads i Danmark.

Danskerne kører i mindre biler end i andre europæiske lande, og vi kunne udmærket køre i de lidt større biler uden på nogen måde at sætte miljøbevidstheden over styr,” siger Gunni Mikkelsen.

Usikkerhed omkring elbiler
Når det gælder salget af elbiler, er det varieret betydeligt i de enkelte måneder, da salget i betydelig omfang er drevet af salg til flåder.

”Salget i maj udgjorde 115 enheder, hvilket er et fald i forhold til sidste måned, men alligevel er der i årets første fem måneder solgt flere elbiler end i de første otte måneder af 2014. Ud fra den vinkel tegner 2015 godt, men med en endnu ikke finansieret forlængelse af afgiftsfritagelsen (for 2016), er prognosen for det videre salg behæftet med stor usikkerhed,” siger Gunni Mikkelsen.

Varebilsalget i maj 2015:
Ford Transit – 223.
VW Transporter – 161.
Mercedes Vito – 134.
Renault Trafic – 127.
Renault Master – 121.
Iveco Daily – 92.
Opel Vavaro – 91.
Mercedes Sprinter – 86.
Ford Transit Connect – 85
Fiat Ducato – 76.

Salget af varebiler januar-maj 2015:
Ford Transit – 1.487.
VW Transporter – 774.
Renault Trafic – 621.
Opel Vivaro – 516.
Mercedes Sprinter – 508.
Citroën Cactus – 503.
Mercedes Vito – 470.
Renault Master – 469.
Fiat Ducato – 389.
Iveco Daily – 322.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk