10, 15 og måske 20 minusgrader. For første gang i år kan vi herhjemme opleve virkelig hårde minusgrader – og selv om der ikke er meget nyfalden sne, så er det svært at udføre sit arbejde som chauffør uden sin varebil.

Falck forventer ekstra mange opkald de næste dage og nætter fra bilister, der står med en dybfrossen bil – og ventende kunder ude i samfundet – men starte. Det vil den ikke.

DMI har advaret
DMI har advaret – og når det først bliver weekend, så er der langt mellem værkstederne, hvis der skal service til bilen.

Falck kan hjælpe en del – men allerede nu har de 1.500 opkald om dagen. Det er især batteriet og el-system, der står af, og ofte kan Falck hjælpe – men ventetiden er ofte lang.

”Det er især biler med mere end tre-fem år gamle batterier, der får startproblemer i streng frost. Ved minus 16-17 grader anslår vi, at et bilbatteri i gennemsnit mister 50 procent af strømmen, siger Heino Svenningsen, redningschef hos Falck.

Pas på med de korte ture
Han peget på de klassiske eksempler, hvor bilen ikke vil starte, hvis den har stået stille i en uge, eller hvis den kun kører korte ture. Så lades batteriet ikke optimalt op og bliver tappet for strøm, når temperaturerne går ned.

Samtidig med at kulden aflader batterierne, så bruger bilerne også mere strøm om vinteren.

Det gælder bl.a. varme i sæder, el-bagrude, varmeblæser, aircondition, radio og andre strømslugere.

Tag på værksted
Men det er også muligt at reducere risikoen for startbesvær på grund af lave vintertemperaturer.

Kan man ikke selv, er der på værksted eller testcenter eksperter til at tjekke batteri og kølevæske – hvis kølesystemet ikke er forseglet.

”Hård frost påvirker biler. Men man skal selvfølgelig også se på de andre ting, der kan give problemer i løbet af vinteren. Med vores ”VinterAttest” gennemgår vi blandt andet kølervæske, motorolie, lygteindstilling, naturligvis batteriet samt dæk, siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.

Med test af 100.000 biler over vinteren ser selskabet mange biler, som trænger til et vintertjek.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk